Despre Târgul de carte Gaudeamus, la conferința Radio Asia 2016
-
27 Aprilie 2016 08:04
Ovidiu Miculescu: A fost drum lung din România până la Beijing, dar sunt printre prieteni și printre colegi. Și, desigur, din România parvine un semnal spre India, Hong Kong, China sau... Kuala Lumpur, în mai puțin de o secundă.Așadar, suntem împreună și vă mulțumesc pentru această ocazie. Aș vrea să spun câteva cuvinte despre a asculta și a citi, pentru…
Ovidiu Miculescu: A fost drum lung din România până la Beijing, dar sunt printre prieteni și printre colegi. Și, desigur, din România parvine un semnal spre India, Hong Kong, China sau... Kuala Lumpur, în mai puțin de o secundă.
Așadar, suntem împreună și vă mulțumesc pentru această ocazie. Aș vrea să spun câteva cuvinte despre a asculta și a citi, pentru că un serviciu public, un serviciu public de presă trebuie să țină cont de implicațiile culturale - și vom căuta o cale, vom încerca și vom dezvolta foarte mult pe acest drum.
În primul rând, aș dori să transmit tututor de aici cele mai calde urări și bucuria de a participa la Radio-Asia Conference.
Târgul Gaudeamus este singurul eveniment literar din lume organizat de către un radiou public, și el a devenit un puternic brand, reprezentând cel mai important eveniment de pe piața editorială din România în termeni de audiență, expozanți și public, conținut, interconectare și afaceri.
Este vorba despre un dialog între carte și radio, dialog care s-a dezvoltat de-a lungul a 22 ediții, care a produs nu doar evenimente importante din București în fiecare noiembrie, ci și un șir de târguri de carte în toată țara: în Craiova, Cluj, Timișoara, orașe universitare ale României, într-un format original, prin târguri ale cărții itinerante, precum Caravana Gaudeamus.
Este vorba despre o serie de târguri ale cărții, organizate în câteva dintre marile orașe ale României, care au și stații regionale Radio România.
Proiecte legate de acest târg și care se desfășoară pe parcursul anului, ajungând la apogeu în timpul târgului Gaudeamus, sunt: "Cărțile se întorc acasă" - campanie națională pentru donații de carte din partea publicului, care este destinată bibliotecilor publice din România; concursul național de lectură "Mircea Nedelciu", o competiție de lectură, comunicare și creativitate pentru tinerii de liceu din anii terminali. Invitați de nota 10: Olimpicii României - proiect menit să aducă în prim-plan valoarea și rezultatele competitive ale educației românești.
Aflat la cea de-a 23-a ediție a sa, Târgul internațional de carte Gaudeamus a depășit cadrul unui simplu târg de carte, devenind unul dintre cele zece mari târguri de carte din Europa și cel mai important din România, eveniment care aduce alături autori consacrați, reeditări, figuri proeminente ale societății literare internaționale, manuscrise și viitoare best-selle-uri.
Dar de ce, v-ați putea întreba, un radio organizează un târg de carte? Cum poate fi productivă și rentabilă angajarea noastră într-o asemenea strădanie? Ei bine, ce este interesant legat de acest proiect este faptul că a început ca un mic eveniment de PR, în 1994, care să marcheze aniversarea Radio România, pe 1 noiembrie. Era după numai câțiva ani de la momentul 1989, iar piața de carte din România a experimentat o dezvoltare spectaculară, dar mai degrabă haotică, pentru că evenimentele care să reglementeze piața erau o noutate.
A fost un lucru neașteptat să devină ceea ce este astăzi, dar am avut instrumentele și energia necesare pentru a face acest lucru - și l-am făcut.
Radio România era atunci, așa cum este și astăzi, una dintre cele mai credibile instituții din România, care a cofirmat și este respectată de specialiști din domeniul cultural, precum și de către publicul general.
A avut capacitatea, logistica și resursele umane, să ducă la îndeplinire o asemenea misiune complexă.
Primele patru ediții ale târgului au fost organizate în foaierul Sălii de concerte "Mihail Jora".
Astăzi, organizarea târgului Gaudeamus este un efort corporat.
O echipă dedicată, sprijinită de alte departamente ale Radio România la toate nivelele necesare - editorial, tehnic, economic.
Ca serviciu public, neimplicat direct în domeniul editorial, trebuie să fie un partener echidistant.
Susținerea și promovarea culturii scrise a reprezentat întotdeauna un obiectiv major al radioului public, iar organizarea târgului de carte nu înseamnă decât o extensie a acestei misiuni off air.
În ultimul rând, dar nu cel de pe urmă, a citi și a asculta radioul, așa cum încă o fac, reprezintă o compatibilitate de necontestat, ca să nu mai spun despre statutul și provocările cu care se confruntă în prezent în era noii prese vizuale.
Primele patru ediții au creat experiența unei atmosfere unice, calde și feerice, care conferea sentimentul că te afli printre prieteni, în intimitatea foaierelor Sălii Radio.
Cu toate acestea, spațiul s-a dovedit curând a fi unul insuficient pentru a reflecta o piață de carte în plină dezvoltare - deci a fost nevoie de decizii.
Mutându-se în Romexpo în 1998, un spațiu cu mult mai mare decât cel precedent, târgul s-a dezvoltat de atunci constant atât în dimensiune, cât și în conținut.
Ocupând primul loc pe piața națională de carte, edițiile mai recente s-au concentrat pe alte două obiective complementare: a internaționaliza și a profesionaliza.
Tradiția invitaților de onoare a fost introdusă în 2010. Până acum, târgul a urat bun venit următoarelor țări: în 2010, Delegația Wallonie-Bruxelles din Belgia; în 2011 a fost Italia, în 2012 a fost în Republica Moldova, în 2013 grupul țărilor nordice - Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia și Suedia, în 2014 Federația Rusă, în 2015 GADIF - Grupul Ambasadelor, Delegațiilor și Instituțiilor Francofone din România.
În acest an, vom fi onorați să urăm bun venit Chinei, în calitate de invitat de onoare al ediției târgului Gaudeamus din 2016.
Programul invitaților de onoare a deschis, de asemenea, oportunități de cooperare între Radio România și radiodifuzorii publici din țara-invitat de onoare.
În plus, sunt studiouri de radio pregătite în fiecare an, unde jurnaliștii au acces la tot echipamentul necesar pentru a face transmisiuni în direct, sau chiar și duplex, generând astfel un conținut de calitate on-air și online.
Târgul reprezintă o excelentă oportunitate pentru jurnaliști.
Astăzi, Gaudeamus este, de 22 de ani, un actor activ pe piața de carte, cu 90 de târguri organizate în București prin Caravana Gaudeamus, cu peste patru milioane de vizitatori și peste zece mii de evenimente.
Gaudeamus reprezintă o poartă pentru piața editorială românească, el asigură oportunitatea pentru zona publică și profesională românească, care ajung să cunoască și să colaboreze cu editori, agenți și scriitori din străinătate.
În același timp, este locul unde profesioniștii străini pot găsi tot ceea ce este mai reprezentativ și valoros în cultura scrisă din România.
Deși nu s-a desfășurat pe o piață de carte consolidată și matură, Gaudeamus este catalogat de profesioniști ca fiind printre primele zece târguri de carte din Europa, în ce privește audiența și numărul evenimentelor legate de acesta.
Încă o dată, sunt extrem de mândru că am oportunitatea să prezint acest proiect, care este unic.
Din câte știu, misiunea publică este în toată lumea aceeași: vă rog, acordați atenție, în content-ul dvs., culturii, educației, pentru că dacă noi, ca serviciu public, nu facem acest lucru, rezultatele le vom vedea în viitor, deci este foarte-foarte important să menținem, să investim, să creăm evenimente în acest domeniu, cultură și educație.
Sursa: Romania-actualitati.ro