Despre educația la distanță în R.Moldova: Ceea ce se întâmplă este o dramă și o traumă colectivă, această experiență va contribui la trasarea priorităților de viitor
-
06 Mai 2020 15:25
Lipsa abilităților în IT a cadrelor didactice, precum și numărul insuficient de dispozitive digitale sunt principalele probleme în procesul de învățare la distanță. Este concluzia mai multor experții și profesorii, care au participat la un atelier de discuții în domeniu, organizat de Fundația Soros – Moldova. Aceștia au menționat că autoritățile trebuie să investească în modernizarea resurselor educaționale, în instruirea profesorilor și dotarea lor cu tehnică digitală performantă.
Potrivit experților, indiferent de nivelul de pregătire și tehnologizare a societății, sistemele educaționale a mai multor țări nu erau pregătite să treacă imediat la un regim de învățare la distanță, inclusiv și sistemul de învățământ din Republica Moldova. Elena Grigoriev, care este profesoară la liceul teoretic din satul Doroțcaia, raionul Dubăsari, povestește că la început procesul de educație on-line era destul de anevoios. Cadrele didactice, în special cele de vârstă pensionară, nu cunoșteau cum să folosească platformele de învățare on-line. Mai mult, unii copii, spune profesoara, din cauză că nu dispun de dispozitive digitale nu pot participa la lecții.
„Problemele cele mai simțitoare pentru noi sunt, atât la unii elevi cât și unii profesori, lipsa tehnicii performante care ar facilita posibilitatea de a folosi aplicațiile de comunicare și platformele educaționale. Nu toți profesorii au abilități de digitale versate. Profesorilor de vârstă pensionară, în general, le este dificil să asimileze aplicațiile digitale. O altă problemă este lipsa contactului viu cu elevul și anturajul de clasă. Unii elevi, fiind în condiții casnice, pierd interesul și motivația de a studia. Mulți copii depind de ajutorul părinților sau de telefonul părintelui, care la momentul orei de instruire este la serviciu și copilul respectiv nu are posibilitatea să fie prezent conform orarului la lecție.”
Secretarul de stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Natalia Grâu, a menționat că această experiență a determinat autoritățile din învățământ să pună accent pe digitalizarea procesului de educație și pregătire a profesorilor. Acest lucru se va regăsit și în Strategie de Dezvoltare a Educației pentru următorii zece ani, document asupra căruia, urmează să lucreze mai mulți experți, cu susținerea UNICEF Moldova.
„Ceea ce se întâmplă este o dramă și o traumă colectivă, dar această experiență va contribui, indirect, calitativ în trasarea acelor direcții prioritate pe care noi le vom schița în Strategia 2020-2030. Și ponderea, importanța educației on-line, educației de la distanță, rolul și importanța creșterii nivelului de literație digitală a cadrelor didactice va fi reconceptualizat, revizuit, precum și acelor competențe digitale.”
După instituirea stării de urgență în Republica Moldova, elevii și studenții au trecut la instruirea la distanță. Mai mult Ministerul Educației a anunțat că elevii până la 1 septembrie nu vor reveni în sălile de clasă.