De ce fructele și legumele autohtone sunt greu de găsit în supermarketurile din țară (Agrobiznes)
-
02 Ianuarie 2020 16:31
După ce acum câteva zile portalul East-fruit a publicat un studiu potrivit căruia supermarketurile din Moldova aplică cel mai mare adaos comercial (98%) pentru fructe și legume, comparativ cu celelalte țări unde a fost realizat auditul, Asociația Retailerilor din Republica Moldova a venit cu un comentariu la acest subiect.
Potrivit reprezentanților asociației (care include 5 cele mai mari rețele din țară cu 200 de magazine în total), marja comercială pentru fructele și legumele produse în țară nu depășește 10-15%, uneori chiar mai puțin. Totodată, aceștia au menționat că, doar de circa 3-4 ani vitrinele cu fructe și legume au început a înregistra trafic de consumatori. Totuși, care ar fi motivul prețurilor mari și de ce produsele autohtone sunt tot mai greu de găsit pe rafturi?
Reprezentanții asociației susțin că, o problemă ar fi fructele și legumele de calitate instabilă și, totodată, un proces mult prea anevoios de găsire a acestora. În țările dezvoltate, rețelele de supermarketuri colaborează cu întreprinderi mari consolidate, ce le asigură cantitatea necesară de fructe și legume. Republica Moldova, însă, se numără printre puținele țări unde lanțurile de supermarketuri au peste 30 de furnizori de fructe și legume. Rotația este extrem de mare, iar mai mult din jumătatea listei de furnizori se schimbă de mai multe ori pe an, scrie agrobiznes.md.
Pe de altă parte, fluxul permanent de furnizori este rezultatul presiunii din partea supermarketurilor. Retailul solicită preferințe, principala dintre acestea fiind o reducere mare din prețul de livrare. Deseori, reducerea de preț solicitată ajunge la 40%, în special în cazul rețelelor internaționale.
Întrebând câțiva producători din țară de ce nu colaborează cu magazinele și supermarketurile, aceștia ne-au confirmat că motivul este reducerea de preț solicitată de către rețele ce nu le permite, uneori, acoperirea costurilor de producere și livrare. Totodată, cantitățile solicitate de supermarketuri sunt mici, astfel furnizarea fructelor și legumelor de 2-3 ori pe săptămână este prea costisitoare și aceștia sunt nevoiți să se orienteze spre piețele de en-gros sau export de fructe. Astfel, în majoritatea cazurilor, fructele și legumele vândute în magazine și supermarketuri sunt de import, iar în unele calitatea acestora este proastă.
Mai mult, și furnizorii de fructe și legume consideră cerințele rețelelor mult prea dure, printre care se numără returnarea produselor ce nu au fost cumpărate dar și perioade prea lungi de așteptare a plății (mai mult de o lună), pentru fructele și legumele livrate. Rețelele argumentează aceste cerințe prin faptul că cheltuielile de întreținere a supermarketurilor și personalului sunt înalte.
Retailerii recunosc că este nevoie de stabilitate, iar soluția ar fi marii „consolidatori” sau grupuri de fermieri ce ar asigura sortimentul necesar. Cu toate acestea, problema este greu de soluționat din cauza că o bună parte din fermieri nu vor să coopereze, precum și din motiv că cererea pieței alimentare din Moldova este redusă (mai puțin de 3 milioane de clienți).