De astăzi, 7 februarie, elevii au revenit la ore cu prezență fizică. Pentru elevii și cadrele didactice a liceului din Grigoriopol începe procesul anevoios de traversare a așa-numitei „vămi transnistrene”

  • 07 Februarie 12:46
De astăzi, 7 februarie, elevii au revenit la ore cu prezență fizică. Pentru elevii și cadrele didactice a liceului din Grigoriopol începe procesul anevoios de traversare a așa-numitei „vămi transnistrene”

După două săptămâni de educație online, elevii din instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal public și privat au revenit la ore, începând de astăzi cu prezență fizică. Pentru elevii Liceului ”Ștefan cel Mare și Sfânt” din Grigoriopol cu sediul la Doroțcaia, una din cele șapte instituții de învățământ cu predare în limba română din regiunea transnistreană, asta înseamnă revenirea la procesul anevoios de traversare a așa-numitei „vămi transnistrene”, studiere în schimbul doi, parcurgerea zilnică a zeci de kilometri până la școală și înapoi. Ina Guțu a stat de vorbă cu directoarea liceului Eleonora Cercavschi, transmite Radio Chișinău.

Dacă pentru elevii din alte școli din Rep. Moldova revenirea la învățământ cu prezență fizică este o ușurare, pentru cei 204 copii care își fac studiile la Liceul ”Ștefan cel Mare și Sfânt” din Grigoriopol ”refugiat” la Doroțcaia, bucuria revenirii la ore este umbrită.

Aceștia sunt nevoiți de revină la procesul anevoios de studiere în schimbul doi, trecerea prin așa-numita ”vamă” transnistreană, parcurgerea, pentru unii elevi, a câte 25 de kilometri într-o singură direcție, doar pentru a putea studia în limba română. Cu această situație care durează deja de două decenii, au fost forțați și s-au obișnuit deja copiii și profesorii liceului ”Ștefan Cel mare și Sfânt”, după cum a comunicat pentru Radio Chișinău, directoarea instituției, Eleonora Cercavschi.

”Școala lucrează ca oricare școală din Rep. Moldova, doar că în alte condiții. Noi suntem în fiecare zi sub presiune din partea autorităților. Pe mine ca administrator în fiecare zi mă apasă. Să nu creadă cineva că am urcat copiii în autocar și eu sunt foarte liniștită. Nu. Atât sosirea lor la școală, dar mai dificilă este plecarea loc acasă pe timp de iarnă. Avem copii din satul Tașlâc și Butor care fac câte 25 de kilometri ca să ajungă la școală și tot atâția ca să ajungă acasă. La 19.30 urcă de la școală și ajung în satul natal la aproape 20.00 . Coboară din autocar și mai are de mers pe jos câțiva kilometri ca să ajungă acasă”.

Cât despre relația cu așa-numitele ”autorități” de la Tiraspol, Eleonora Cercavschi spune că a încercat mereu să respecte legile și regulamentele Republicii Moldova care este un stat recunoscut pe plan internațional.

In Cercavschi 2

”Niciodată nu le-am fost dragă și nici ei mie. Niciodată nu m-am supus lor. Nu le-am luat cetățenia. Doar că am avut nenorocul să locuiesc aici. În rest nu m-a legat de ei absolut nimic. Ce pot să îmi spună mie. Nu sunt cetățeanul lor. Sunt un om care pășesc pe pământul astă ocupat de ei. Nu au ce să îmi reproșeze. Nu le-am luat bani, nu le-am bătut la ușă pentru ceva”.

Amintim că din 2002, din cauza reglementărilor regimului separatist pro-rus de la Tiraspol, elevii Liceului ”Ștefan cel Mare și Sfânt”, din Grigoriopol,  care au dorit să studieze în Limba Romană, au fost  forțați, să facă o navetă zilnică în satul Doroțcaia, aflat pe teritoriul controlat de Chișinău.

Naveta se face cu patru autocare, iar ani la rândul, profesorii și elevii sunt percheziționați de așa-numiții ”vameși” transnistreni ca nu cumva să aibă asupra lor ceva ”interzis”.

Elevii studiază în schimbul de după masă în incinta clădirii școlii din satul Doroțcaia.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Dor de izvor cu Maria Mocanu
Meteo Chișinău
27,74
Cer fragmentat
Umiditate:66 %
Vint:5,66 m/s
Sat
25
Sun
26
Mon
25
Tue
26
Wed
26
Arhivă Radio Chișinău