Potrivit auditului, până la expunerea de privatizare a pachetului de acțiuni, autoritățile nu au evaluat activele nete la valoarea de piață, inclusiv a valorilor mobiliare și bunurilor imobile, fapt care a dus la micșorarea mărimii capitalului propriu cu 111,6 mil. lei și respectiv a valorii acțiunilor privatizate la concursul comercial din 14 decembrie 2018, notează sursa citată.
De asemenea, auditorii au constatat că nu a fost asigurată atractivitatea bunurilor pasibile de privatizare prin alegerea unei modalități adecvate de privatizare și, respectiv, atragerea unui număr cât mai mare de participanți la privatizare.
Raportul dezvăluie că, deși în anii 2008-2018 pachetul de acțiuni al statului deținut în societatea comercială a fost expus la vânzare de 8 ori, acesta a fost expus numai ca un pachet unic, fără a se utiliza toate formele legale de vânzare a acțiunilor statului, inclusiv și divizare a pachetului unic în mai multe pachete de valori mobiliare, având posibilitatea de a vinde o parte din acțiuni cu menținerea controlului statului asupra pachetului majoritar de acțiuni.
La concursul comercial din 14.12.2018 de privatizare a pachetului de acțiuni ale statului în SA ”Tutun-CTC” a fost stabilit prețul de vânzare a acțiunilor în sumă de 165,8 mil. lei (32,65 lei per acțiune) sau ultimul preț neexpus prin intermediul Bursei de Valori a Moldovei, în timp ce Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.453 nu prevede astfel de modalitate de stabilire a prețului.
La etapa a doua a concursului comercial a fost admisă neregulamentar oferta de privatizare a unui agent economic cu prețul de 165,8 mil. lei, care urma să fie descalificat, fiindcă nu a prezentat documentele prevăzute în Caietul de sarcini și anume situațiile financiare, autentificate de organul statistic teritorial. Totodată, același agent economic a fost înregistrat la Agenția Servicii Publice la 06.12.2018 sau cu 6 zile înainte de depunerea ofertei de participare la privatizarea valorilor mobiliare ale statului și, respectiv, nu a desfășurat activitate de antreprenoriat.
Analogic, și oferta de privatizare a altui agent economic a fost înregistrată la Agenția Servicii Publice la 23.10.2018 și nu a practicat activitate de antreprenoriat.
În cadrul etapei a doua, nu a fost asigurat principiul concurenței, iar ofertantul câștigător a propus îmbunătățirea cu 85,0 mii lei a prețului inițial a ofertei de 166,0 mil. lei sau cu 0,05% și nu și-a asumat cele mai avantajoase obligații în sensul satisfacerii condițiilor concursului. Prin urmare, relevă Raportul de audit, Comisia de concurs, la orice etapă a concursului a fost în drept să adopte regulamentar decizia privind finalizarea concursului fără determinarea câștigătorului, sau să declare concursul nul.
La concursul comercial din 14.12.2018, pachetul de acțiuni ale statului deținute în S.A. ”Tutun-CTC", care costa 338,27 mil.lei, a fost vândut cu prețul de 166,1 mil.lei, valoarea acțiunilor fiind micșorată cu 172,2 mil. lei sau cu 50,9% din valoarea de bilanț a acțiunilor.
Raportul a mai constatat că activitatea reprezentanților statului, membrilor consiliilor, a comisiei de cenzori și managerilor societății în anii 2014-2018 a fost una ineficiență și nedirecționată spre promovarea și protejarea intereselor statului, soldându-se cu un impact nefavorabil asupra activității ”Tutun - CTC”. În anii 1998-2018, S.A. ”Tutun-CTC” a format un fond de rezerve statutare în sumă de 220,3 mil. lei, iar organele de conducere ale societății nu au întreprins măsuri pentru utilizarea fondului de dezvoltare în vederea majorării valorii capitalului social și a potențialului economic al societății.
Auditul mai arată că S.A. ”Tutun-CTC”, aflându-se în procesul de privatizare, fără acordul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului a înființat o societate civilă, iar potrivit unui contract a pus în dispoziția unui agent economic privat 3 imobile proprietate de stat, care au fost demolate și un teren, fiind construite în locul lor o clădire de laborator cu valoarea de 1,6 mil. lei, care ulterior a fost transmisă societății și o stație de alimentare cu combustibil cu valoarea de 7,0 mil. lei, transmisă la balanța agentului economic privat, societatea suportând și cheltuieli pentru arenda terenului în folosul firmei private.