Cum vor fi remunerați angajații din instituțiile educaționale odată cu trecerea la autonomie financiară
-
30 Aprilie 2019 12:50
Organizațiile sindicale primare și colectivele instituțiilor care activează în condițiile autonomiei universitare financiare își exprimă îngrijorarea față de perspectivele achitării salariilor în anul curent și solicită soluționarea problemelor ce țin de salarizare. În acest sens, Federația Sindicală a Educației și Științei din Republica Moldova (FSEȘ) a expediat o solicitare către Guvern, Ministerul Finanțelor, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova, transmite IPN.
Potrivit CNSM, documentul a fost adoptat la întrunirea recentă a activului sindical republican al FSEȘ. În solicitare se menționează că provoacă nedumerire unele acțiuni ale Guvernului care au impus instituțiilor educaționale condiții economico-financiare noi, care le știrbesc autonomia. Astfel, pe parcursul anului de studii 2018-2019, s-a adoptat o hotărâre prin care instituțiile de învățământ profesional-tehnic au trecut la finanțarea în regim de autogestiune financiar-economică. Însă, în opinia FSEȘ, nu s-a ținut cont de faptul că învățământul superior încă din anul 2013 activează în regim de autonomie financiară, iar schimbarea din mers a regulilor de finanțare, în timp ce fiecare al doilea student își face studiile cu plata taxei, fără a fi schimbate cuantumul taxei, a diminuat substanțial bugetele instituțiilor.
„Acțiunile sus-menționate au condiționat apariția unor dificultăți la stabilirea salariului în condițiile alocării mijloacelor bugetare egale cu costul comenzii de stat, în special la acoperirea surselor proprii ale instituțiilor. Astfel, instituțiile pot asigura salarizarea doar pentru 6-8 luni ale anului 2019. Deși instituțiile de învățământ întreprind măsuri concrete în vederea reducerii cheltuielilor salariale, decalajul apărut nu poate fi eliminat în totalitate fără alocarea unor surse financiare din partea Guvernului, necesare pentru a acoperi costurile reformei salariale din sectorul bugetar, lansată la 1 decembrie 2018”, se arată în solicitare.
Conform datelor operative prezentate Federației de către 12 instituții universitare și 15 Centre de Excelență și instituții de învățământ profesional-tehnic, deficitul bugetar la capitolul fondul de salarizare constituie circa 120 de milioane de lei, aproape tot atâta este și necesarul pentru întreținerea instituțiilor date. Sub semnul întrebării este și achitarea viitoarelor indemnizații de concediu.