Cum urmează a fi impozitate și declarate câștigurile persoanei juridice obținute în cadrul campaniei promoționale desfășurată de către o altă întreprindere
-
27 Februarie 2023 13:10
Baza generalizată a practicii fiscal a fost completată cu informații privind modul de impozitare și declarare a câștigurilor persoanei juridice obținute în cadrul unei campanii promoționale, desfășurată de către o altă întreprindere.
Potrivit Serviciului Fiscal de Stat (SFS), în conformitate cu art. 5 pct. 38) din Codul fiscal, campania promoțională este modalitatea de promovare a vînzărilor prin organizarea de concursuri, jocuri, loterii anunțate public și desfășurate pe o perioadă de timp limitată, cu acordarea de cadouri, premii, câștiguri, scrie Bizlaw.md.
Totodată, potrivit prevederilor din Legea cu privire la publicitate nr. 62 din 17 martie 2022, accesul la publicitate se realizează prin intermediul mijloacelor de informare precum: radioul, televiziunea, presa periodică, în serviciile cinematografice, video, informaționale, cu folosirea rețelelor telefonice, telegrafice, telex, publicității exterioare, amenajarea locurilor de comerț și de prestări de servicii, publicitatea pe mijloacele de transport și pe trimiterile poștale. Prin urmare, caracterul public al campaniei promoționale se va asigura pe una din sursele specificate la Legea nominalizată.
Concomitent, potrivit art.12 pct.14) din Codul fiscal, noțiunea de câștiguri în scopul impozitării reprezintă veniturile brute obținute de la jocurile de noroc, loterii și de la campaniile promoționale atât în formă monetară, cât și nemonetară.
De asemenea, conform art.901 alin.(33) liniuța a doua din Codul fiscal, fiecare plătitor de cîștiguri urmează să rețină și să verse la buget un impozit în mărime de 12% din cîștigurile de la campaniile promoționale în partea în care valoarea fiecărui cîștig depășește mărimea scutirii personale stabilite la art.33 alin.(1), adică valoarea care depășește suma de 27.000lei.
Astfel, dat fiind faptul că articolul menționat nu specifică categoria contribuabilului - câștigători ai campaniilor promoționale, în calitate de beneficiari ai acestor cîștiguri pot fi atât persoane fizice cât și persoane juridice.
În parte ce ține de declararea acestor câștiguri, potrivit art.92 alin.(2) din Codul fiscal, acestea se vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat pînă la data de 25 a lunii următoare lunii în care au fost efectuate plățile, de către plătitorul câștigului, prin reflectarea în Darea de seamă lunară (Forma IPC21) în tabelul nr.1 la rîndul 46, codul PUB, cît și în Informația anuală (Forma IALS21), în temeiul alin.(3) al aceluiași articol.
Prin urmare, agentul economic-beneficiar al acestor câștiguri urmează să ajusteze venitul în cauză prin completarea Declarației persoanei juridice cu privire la impozitul pe venit (Forma VEN12), rîndul 0201 din Anexa 1D.