Cum reflectă presa din Republica Moldova campania electorală

  • 23 Octombrie 2014 14:04
Cum reflectă presa din Republica Moldova campania electorală

Experți în domeniu susțin că primele date confirmă o deteriorare a situației în ceea ce privește echidistanța presei.

Majoritatea instituțiilor de presă care sunt monitorizate de organizații de media nu reflectă corect și echidistant campania electorală, favorizând unii concurenți electorali și defavorizându-i pe alții, atestă primul raport de monitorizare a presei prezentat la 23 octombrie de un grup de organizații de media. Experți în domeniu susțin că primele date confirmă o deteriorare a situației în ceea ce privește echidistanța presei. 

Cele trei ONG-uri din domeniul media – Asosciația Presei Electronice, Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent monitorizează pe parcursul campaniei electorale 35 de instituții de presă care sunt cele mai reprezentative sau au cea mai largă acoperire teritorială. Dintre acestea, 12 televiziuni, 5 posturi de radio, 10 portaluri on-line și 8 ziare.

Presa scrisă reflectă selectiv campania electorală. Fiecare ziar prezintă concurenții electorali în context pozitiv sau negativ în funcție de propriile simpatii sau antipatii politice. De asemenea, și presa on-line, cu excepția unui singur portal, nu are un comportament corect și echidistant față de toți concurenții electorali. Atât la posturile de radio, cât și la cele de televiziune monitorizate, cei mai mediatizați protagoniști sunt reprezentanții Partidului Democrat, urmați de liberal-democrați și de comuniști. Atât la radio cât și la televiziuni au fost remarcate știri părtinitoare sau în care nu a fost respectat principiul celei de-a doua surse.

”5 televiziuni au admis derogări vizibile, inclusiv 2 TV derogări grave de la norma profesională de a scrie știrile conflictuale în temeiul mai multor surse de informație și asta ni se pare simptomatic și este un semnal de alarmă pentru televiziunile în cauză. 2 TV au respoectat în totalitate principiul imparțialității, 3 au admis derogări minore”, a declarat expertul APEL, Aneta Gonța. 

Din rezultatele primei monitorizări se poate observa că presa din Republica Moldova a devenit tot mai partizană, iar încălcările Codului deontologic al jurnalistului tot mai serioase, a declarat directorul executiv al API, Petru Macovei.

”Opinia mea este că în această campanie deja putem remarca faptul că acoperirea mediatică este mai partizană politic, cu metode mai subtile. Se aplică niște metode subtile de promovare a concurenților electorali și acest lcuru, din punct de vedere deontologic, sigur confirmă o agravare a situației” a menționat Petru Macovei.

Secretarul Comisiei Electorale Centrale, Andrei Volintir, a declarat pentru Radio Chișinău că instituția a reglementat modul în care presa trebuie să se comporte în campania electorală. ”Rolul CEC este doar să reglemnenteze printr-un regulament specific condițiile de acordare a timpilor, de contracatre a timpilor de antenă ca să fie un echilibru-social politic pe timpul campaniei electorale. Dar modul cum sunt implementate aceste norme, după caz la CCA sau în instanțele de judecată” a declarat Andrei Volontir.

Următorul raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare va fi prezentat pe 6 noiembrie.

Tags

Alte Noutati

LIVE: La minut
Meteo Chișinău
18,24
Cer senin
Umiditate:45 %
Vint:4,12 m/s
Sat
14
Sun
15
Mon
17
Tue
17
Wed
17
Arhivă Radio Chișinău