Cum a ajuns R. Moldova pe locul 33 în clasamentul global al exportatorilor de componente auto

  • 27 Octombrie 17:40
Cum a ajuns R. Moldova pe locul 33 în clasamentul global al exportatorilor de componente auto

În ultimul deceniu, mica industrie auto a Republicii Moldova a crescut constant și a adus țara pe locul 33 în lume la capitolul exporturi de componente auto, în primul rând grație producției de cablaje electrice pentru automobile, arată o analiză a Băncii Mondiale.

Această creștere a fost determinată în special de diferențele mari de salariu în comparație cu locațiile din UE și de o ofertă suficientă de forță de muncă, atrăgând investiții străine directe de la companii lider care furnizează componente esențiale direct producătorilor de echipamente originale, jucând un rol crucial în procesul de producție, scrie mold-street.com.

R. Moldova, al patrulea exportator de cablaje cu cea mai rapidă creștere

„Republica Moldova furnizează acum cablaje pentru marile mărci europene de automobile, deținând o cotă de 1% din piața globală... Moldova a ajuns al patrulea exportator de cablaje cu cea mai rapidă creștere în ultimul deceniu, cu o rată de creștere anuală compusă de 8% între 2012 și 2022. Acești producători de cablaje, amplasați în zonele economice libere (ZEL), au extins rapid producția și au crescut numărul de angajați, de la 8.000 în 2015, la 15.000 în 2017 și 21.000 în 2020, ca urmare a implementării acordului comercial cu UE”, susțin economiștii Băncii Mondiale.

În același timp, specialiștii Băncii Mondiale spun că mai multe deficiențe afectează competitivitatea Moldovei în integrarea continuă în industria auto globală, printre care se numără penuria forței de muncă, un cadru instituțional insuficient pentru atragerea investițiilor străine directe și infrastructura de transport inadecvată.

„Sectorul electronicelor auto din R. Moldova se confruntă cu o penurie de capital uman calificat. Deși segmentul cablajelor a promovat o cultură industrială cu formare extinsă la locul de muncă, programele universitare învechite lasă tehnicienii și inginerii nepregătiți pentru noile tehnologii din vehiculele electrice și bazate pe software.

Inițiative precum Colegiul de Inginerie din Strășeni, menite să pregătească tehnicieni, se confruntă cu o înscriere scăzută și cu capacități limitate, amplificând astfel deficitul de talente”, constată economiștii Băncii Mondiale.

Totodată, se afirmă că în timp ce Moldova a cunoscut o creștere puternică în producția de cablaj, acest progres este determinat de activitățile doar a câtorva firme și, în consecință, sunt necesare schimbări de politici în domeniu.

Reorientarea spre producția de cablaje de valoare mai mare

Astfel, pe termen scurt (1-3 ani) ar fi necesară îmbunătățirea produselor și proceselor în piața cablajelor, precum și modernizarea funcțională a dezvoltării produselor pentru cablajele destinate automobilelor cu ardere internă (ICE).

Or, clusterul din care face parte Republica Moldova este bine poziționat pentru a furniza producția de vehicule ICE în Europa de Est, care va continua până la interzicerea acestora la nivelul UE în 2035. Cu toate acestea, constrângerile ofertei de forță de muncă limitează expansiunea.

În consecință, este necesară trecerea la producția de cablaje de valoare mai mare și adoptarea unor procese mai eficiente, vizând segmentul vehiculelor de lux și producția just-in-time. Pentru aceasta Moldova ar putea utiliza capacitățile sale existente de producție, se arată în studiu.

„Această actualizare funcțională ar putea crea locuri de muncă mai calificate, deși s-ar confrunta cu provocări precum deficitul de forță de muncă și prioritizarea sectorului”, afirmă experții.

Astfel, pe termen mediu (3-5 ani), Banca Mondială consideră că Republica Moldova ar putea pătrunde pe piața sistemelor electrice pentru vehicule electrice, în special în ceea ce privește cablurile de încărcare de înaltă tensiune, beneficiind de costurile sale de producție reduse și de proximitatea față de locurile de asamblare din UE.

Pe termen lung (peste 5 ani), Republica Moldova ar putea viza sectorul electronicelor auto, valorificând experiența sa și apropierea de industria electronică în creștere din România.

Candidat la UE fără o strategie sectorială bine definită

Statutul de candidat la UE ar putea stimula și mai mult investițiile și ar facilita circulația forței de muncă și a mărfurilor. Cu toate acestea, întârzierile vamale și modificările recente ale codului vamal, care afectează în mod special zonele de prelucrare economică, continuă să reprezinte provocări pentru importatori.

Banca Mondială atrage atenția la faptul că autoritățile comunică slab cu mediul de afaceri și la lipsa unei strategii sectoriale bine definite, fapt ce îngreunează atragerea de investiții.

„Măsurile de sprijin pentru investitori sunt nesistematice, iar procesele informale pot descuraja companiile mari. În plus, invazia Ucrainei de către Rusia afectează încrederea investitorilor, în special în ceea ce privește angajamentele pe termen lung în sectorul auto”, se mai arată în studiu.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Agenda globală
Meteo Chișinău
0,52
Cer senin
Umiditate:90 %
Vint:4,63 m/s
Fri
4
Sat
3
Sun
1
Mon
1
Tue
-0
Arhivă Radio Chișinău