Cu ajutorul Suediei și PNUD, antreprenorii înving criza provocată de COVID-19
-
10 Iunie 2020 10:53
În timp ce unele afaceri sunt în derivă din cauza crizei provocate de coronavirus, altele s-au adaptat și au folosit această perioadă dificilă pentru a se reinventa și dezvolta. Așa s-a întâmplat și în cazul Angelei Sobol din satul Varvareuca, raionul Florești. Cu ajutorul financiar al Suediei oferit prin proiectul PNUD/AdTrade, antreprenoarea a reușit să acceseze una dintre cele mai mari rețele comerciale din Moldova, și-a revăzut strategia de marketing, a „copt” noi oferte și a creat o identitate vizuală atractivă pentru afacerea sa. Efortul nu s-a lăsat fără rezultat: în ultimele trei luni și-a sporit vânzările cu 30 la sută.
Fulgii înfloresc și pe timp de criză
În timp ce unele afaceri sunt în derivă din cauza crizei provocate de coronavirus, altele s-au adaptat și au folosit această perioadă dificilă pentru a se reinventa și dezvolta. Așa s-a întâmplat și în cazul Angelei Sobol din satul Varvareuca, raionul Florești. Cu ajutorul financiar al Suediei oferit prin proiectul PNUD/AdTrade, antreprenoarea a reușit să acceseze una dintre cele mai mari rețele comerciale din Moldova, și-a revăzut strategia de marketing, a „copt” noi oferte și a creat o identitate vizuală atractivă pentru afacerea sa. Efortul nu s-a lăsat fără rezultat: în ultimele trei luni și-a sporit vânzările cu 30 la sută.
De cinci ani, Angela Sobol își crește afacerea cu migală și grijă pentru consumatori. Este prima antreprenoare din Republica Moldova care produce fulgi de cereale fără gluten, îndulcitori, coloranți și aromatizatori. „Am optat pentru producerea fulgilor de cereale sănătoși și bogați în nutrienți, pentru că era o nișă liberă pe piața noastră. La început asta m-a costat financiar. Afacerea era un soi de școală de alimentație sănătoasă, de educație a gustului. Deprinși ca asemenea alimente să fie dulci, colorate și ambalate cât mai atractiv, oamenii nu se înghesuiau să cumpere fulgii noștri. Vânzările mergeau greu și pentru că eram un producător mic și nou pe piață”, relatează Angela.
N-a reușit să convingă nici comercianții să-i accepte produsul pe rafturile magazinelor. Asta pentru că, zice ea, exista o gamă variată de produse de import, care reduc oportunitățile producătorilor autohtoni de a accesa rețelele de retail. De aceea, a folosit toate ocaziile pentru a-și promova marfa direct – pe la târguri, expoziții și pe platformele online.
Trade Forum: șansa micilor producători de a accesa rețelele comerciale
La sfârșitul anului trecut, Angela Sobol a participat la Trade Forum, o platformă care a reunit peste 80 de producători de pe ambele maluri ale Nistrului și reprezentanții celor mai mari rețele comerciale din Moldova. Evenimentul, organizat de PNUD cu asistența financiară a Suediei, i-a oferit Angelei Sobol posibilitatea să stabilească un parteneriat cu reprezentanții marilor magazine, să-și promoveze marfa, să înțeleagă mai bine cerințele comercianților și pașii pe care ar trebui să-i facă pentru ca produsele sale să ajungă pe raft și să cucerească cumpărătorii.
Peste două luni de la eveniment, fulgii de cereale „Ronți” și-au găsit locul în rețeaua de magazine „Linella”, iar pentru proprietara companiei s-a deschis calea către alte oportunități. „Asta mă ajută să rezist ca afacere în această perioadă de criză generată de coronavirus. Pe parcursul ultimelor trei luni am înregistrat o creștere a vânzărilor de până la 30%, ceea ce ne-a determinat să angajăm încă trei muncitori sezonieri pe lângă cei patru permanenți. Mai mult decât atât, datorită prezenței noastre în magazine, cumpărătorii au început să ne recunoască, să ne aprecieze și ne-au oferit mai multă încredere în mediul online”, susține Angela Sobol.
Seminarele oferite în cadrul proiectului AdTrade au ajutat-o să-și construiască eficient și o strategie de marketing în spațiul online.
Potrivit Angelei Sobol, epidemia de COVID-19 a devenit o piatră de încercare pentru afacerea sa și a determinat-o să-și revadă identitatea vizuală și oferta de produse, precum și canalele de distribuție și vânzare. „Vor rezista antreprenorii care vor putea să se adapteze, să fie creativi și inovativi. De aceea, cu ajutorul Suediei oferit prin proiectul PNUD/AdTrade am elaborat o nouă identitate vizuală a brandului Ronți și designul de ambalaj pentru o gamă largă de fulgi de cereale, produși din făină de porumb combinată cu cea din semințe de struguri, dovleac, cânepă sau hrișcă”, susține Angela Sobol. Acum femeia de afaceri intenționează să-și crească producția de turte din hrișcă bio și cea de fulgi glazurați cu ciocolată și să mai lanseze două produse noi inovative.
Doar pandemia e piedica în calea exportului
Toate acestea o apropie tot mai mult de realizarea unui punct important din planul său de afaceri, cel de a accesa piețele de desfacere din străinătate. „Anul trecut am exportat un lot mic de fulgi de cereale în România, dar pandemia ne-a stricat planurile. Între timp am urmat câteva traininguri organizate de proiectul AdTrade pentru dezvoltarea capacităților de export, mi-am revăzut oferta și odată cu deschiderea granițelor vreau să extind și eu geografia vânzărilor”, ne spune Angela Sobol.
Ea susține că ajutoarele nerambursabile și serviciile de consultanță de care a beneficiat până acum au determinat-o să-și crească afacerea și copiii acasă, deși a avut multe oferte de a pleca la muncă în străinătate: „Dacă nu era primul grant, oferit de Uniunea Europeană în cadrul Programului Măsuri de Promovare a Încrederii, pentru procurarea utilajului de producere a fulgilor de cereale, cred că nu exista acum această afacere. Susținerea și încrederea oferită atunci m-au determinat să mă dedic acestui proiect cu multă pasiune și dedicație”.
De atunci au trecut cinci ani, perioadă în care a perseverat cu îndrăzneală și a învățat cea mai importantă lecție în afaceri: să crezi în succes și să transformi toate riscurile în oportunități de creștere, chiar și pe vreme de criză.
Compania Angelei Sobol este una dintre cele 23 de companii de pe ambele maluri ale Nistrului care au fost consultate de proiectul AdTrade pentru a identifica necesitățile lor și a le oferi asistența necesară pentru sporirea competitivității și dezvoltarea exporturilor.