Costul autorizațiilor pentru transportul rutier internațional se va reduce

  • 29 Octombrie 2017 15:51
Costul autorizațiilor pentru transportul rutier internațional se va reduce

Parlamentul a votat în prima lectură un proiect de lege care prevede micșorarea costurilor autorizațiilor pentru transportul rutier internațional. Autorii proiectului subliniază că, pe lângă faptul că prețul autorizațiilor în Republica Moldova este cu mult mai mare decât în statele vecine, transportatorii autohtoni achită și cea mai scumpă poliță de asigurare Carte Verde și o taxă rutieră majorată de aproximativ două ori.

Toate aceste plăți duc la faptul că transportatorii rutieri din Republica Moldova pierd clienți și, în comparație cu transportatorii rutieri din alte state din regiune, din start sunt necompetitivi pe piață, transmite IPN.

Astfel, unele taxe urmează să fie reduse de la 700 de euro până la 120 de euro sau chiar de zece ori pentru o cursă, de la 30 de euro la trei euro (în funcție de cursă).

Deputatul Oleg Lipskii, unul din autori, a spus în plenul Parlamentului că, din cauza taxelor mari, circa 40 de agenți economici-operatori de transport și-au sistat activitatea, iar alții au înregistrat întreprinderi de transport în statele vecine și activează acolo. Totodată, în ultimii ani a scăzut dramatic numărul unităților noi de transport rutier procurate de către operatorii de transport autohtoni.

Parlamentarul a menționat că mecanismul de eliberare a autorizațiilor necesare transportatorilor rutieri nu trebuie să devină un sistem de profit pentru o instituție publică. Deputatul s-a referit la costul înalt al autorizaților pentru transport rutier internațional, eliberate de Agenția Națională Transport Auto. Au fost aduse și exemple cât costă autorizațiile similare stabilite în țările din regiune: prețul autorizației CEMT în Ucraina este de circa 50 de euro, în Romania – 75 de euro în Federația Rusă – 230 de euro, pe când în Moldova este de 700 de euro.

Totodată, autorizațiile de tip „BSEC Permit”, emise de către țările regiunii bazinului Mării Negre (BSEC) sunt eliberate gratis (proiect-pilot), iar pentru transportatorii autohtoni sunt cu plată.

Tarifele mari au cauzat, susțin autorii, făcând referire la date statistice, scăderea considerabilă a volumului transportărilor auto de mărfuri și călători. Conform datelor Biroului Național de Statistică, în ianuarie-iulie 2015 întreprinderile de transport auto au transportat 3874,9 mii tone de mărfuri, cu 7,6% mai puțin față de perioada corespunzătoare din anul 2014. În perioada de referință, cu autobuze și microbuze au fost transportați 56,9 milioane de pasageri, cu 12% mai puțin comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2014.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Fonograf cu Victor Buruiană
Meteo Chișinău
6,63
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:3,6 m/s
Sun
3
Mon
1
Tue
2
Wed
2
Thu
1
Arhivă Radio Chișinău