Certificarea în domeniul aplicării semnăturii electronice. Cum vor activa prestatorii
-
18 Decembrie 2017 15:55
Prestatorii de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice vor activa în baza unui Regulament. Documentul, elaborat de Serviciului de Informații și Securitate, va fi discutat în ședința de miercuri a Guvernului.
Potrivit Regulamentului, prestatorii de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice simple și a semnăturii electronice avansate necalificate beneficiază de dreptul de a fi supuși procedurii de acreditare. Acreditarea prestatorilor de servicii de certificare se efectuează pe baza rezultatelor controlului complex privind respectarea cerințelor stabilite de legislația în domeniul semnăturii electronice. Controlul complex se efectuează de către comisia de control în domeniul semnăturii electronice, pentru verificarea respectării condițiilor speciale de activitate ale prestatorului de servicii de certificare în domeniul semnăturii electronice, informează bizlaw.md.
După primirea certificatului de acreditare, persoana împuternicită a prestatorului de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate are dreptul să certifice cheia publică a prestatorului de servicii de certificare la prestatorul de servicii de certificare de nivel ierarhic superior.
În document se mai menționează că prestatorul de servicii de certificare acordă următoarele servicii de bază:
- certificarea cheilor publice;
- suspendarea și revocarea certificatelor cheilor publice, restabilirea valabilității certificatelor suspendate;
- certificarea cheilor publice ale serviciilor prestate în domeniu;
- ținerea registrului certificatelor cheilor publice, asigurarea actualizării acestuia și accesul public la registru;
- fixarea timpului de semnare a documentului electronic.
Prestatorul de servicii de certificare de nivel superior din cadrul SIS
Prestatorul de servicii de certificare de nivel superior va reglementa activitatea prestatoriilor de servicii de certificare. Acesta va avea următoarele funcții:
- certifică cheile publice ale prestatorilor de servicii certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate;
- suspendă valabilitatea, restabilește valabilitatea și revocă certificatele cheilor publice emise de acest prestator;
- creează și ține registrul certificatelor cheilor publice ale prestatorului de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate de nivelul al doilea;
- confirmă autenticitatea și valabilitatea certificatelor cheilor publice ale prestatorilor de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate.
Prestatorul de servicii de certificare al autorităților administrației publice
Potrivit Regulamentului, prestatorul de servicii de certificare al autorităților administrației publice își continuă activitatea fiind format în temeiul cadrului normativ anterior, se deservește în cadrul Întreprinderii de Stat ”Centrul de telecomunicații speciale” și este destinat pentru asigurarea utilizării semnăturii electronice în documentele electronice ale autorităților administrației publice ale Republicii Moldova. Persoanele juridice de drept public vor utiliza doar semnătura electronică emisă de către prestatorul de servicii de certificare al autorităților administrații publice.
În sistemele informaționale al căror proprietar este statul se vor utiliza doar certificatele cheilor publice, precum și serviciile de aplicare a mărcii temporale de încredere acordate și/sau asigurate de către prestatorul de servicii de certificare al autorităților administrației publice.