Cel mai mare schelet de dinozaur din Europa, descoperit în Portugalia

• 02 Septembrie 2022 19:56
Cel mai mare schelet de dinozaur din Europa, descoperit în Portugalia

Rămășițele a ceea ce ar putea fi cel mai mare dinozaur descoperit în Europa au fost scoase la iveală într-o curte din Pombal, un oraș din regiunea centrală a Portugaliei. Rămășițele, care ar putea corespunde unui dinozaur sauropod cu o înălțime de aproximativ 12 metri și o lungime de 25 de metri, sunt acum studiate de o echipă internațională de cercetători, scrie descopera.ro.

Totul a început în 2017. În timp ce efectua lucrări de construcție, proprietarul unei proprietăți din Pombal a observat prezența mai multor fragmente de oase fosilizate în curtea sa și a contactat echipa de cercetare, care a efectuat prima campanie de săpături în același an.

Mai recent, între 1 și 10 august 2022, paleontologii portughezi și spanioli care au lucrat pe șantier au scos la iveală ceea ce ar putea fi rămășițele celui mai mare dinozaur sauropod descoperit în Europa.

Sauropodele sunt dinozauri erbivori, cvadrupede, cu gât și coadă lungi.

Ce dimensiuni ar fi avut dinozaurul?

,,Nu este obișnuit să găsești toate coastele unui astfel de animal, cu atât mai puțin în această poziție, păstrându-și poziția anatomică inițială. Acest mod de conservare este relativ neobișnuit în registrul fosilelor de dinozauri, în special de sauropode, din Jurasicul superior portughez”, spune Elisabete Malafaia, cercetător postdoctoral la Facultatea de Științe a Universității din Lisabona, Portugalia.

Până în prezent, din sit a fost colectat un set important de elemente ale scheletului axial, care include vertebre și coaste ale unui posibil dinozaur brachiosaurid sauropod.

Grupul Brachiosauridae este alcătuit din specii mari care au trăit din Jurasicul superior până în Cretacicul inferior, cu aproximativ 160 până la 100 de milioane de ani în urmă, și se caracterizează prin prezența membrelor anterioare puternic dezvoltate.

Regiunea ar ascunde un tezaur de fosile

Unele dintre cele mai emblematice specii de dinozauri aparțin acestui grup de sauropode, cum ar fi Brachiosaurus altithorax și Giraffatitan brancai, precum și specia portugheză din Jurasicul târziu, Lusotitan atalaiensis, descoperită în regiunea de vest a Portugaliei.

Caracteristicile de conservare ale fosilelor și dispunerea lor indică posibila prezență a altor părți ale scheletului acestui individ, ipoteză care va fi testată în viitoarele campanii de săpături în zăcământ.

„Cercetările efectuate în localitatea paleontologică Monte Agudo confirmă faptul că regiunea Pombal dispune de un important registru fosilifer de vertebrate din Jurasicul târziu, care în ultimele decenii a permis descoperirea unor materiale abundente, semnificative pentru cunoașterea faunei continentale care a populat Peninsula Iberică în urmă cu aproximativ 145 de milioane de ani”, adaugă Elisabete Malafaia, scrie Phys.org.