Ce prevede noua Legea privind finanțele publice locale
-
02 Februarie 2015 08:44
De la începutul acestui an a intrat în vigoare Legea privind finanțele publice locale care le oferă primarilor mai multă autonomie în luarea deciziilor și accesul direct la finanțele oferite din bugetul central.
Deja de o lună autoritățile publice locale funcționează în conformitate cu noua legislație, astfel că banii alocați din bugetul central sunt transferați direct primăriilor localităților, fără ca fondurile să fie repartizate de administrațiile raionale, așa cum se întâmpla până acum. Totodată, taxele colectate la nivel local rămân în bugetul local, fapt ce îi va stimula pe primari să atragă cât mai multe investiții în sate, subliniază președinta Congresului Autorităților Locale din Moldova, Tatiana Badan.
”Încurajează autoritățile publice locale să muncească mai mult cu agenții economici din teritoriu. În noua formulă de finanțare, cu cât mai multe finanțări sunt, impozite, taxe locale, venituri la nivel local, toate aceste surse rămân în bugetul local. În trecut aceste surse proporțional rămâneau la nivelul II. Acum se oferă o mai mare posibilitate ca și administrația publică locală să își cunoască posibilitățile și capacitățile, veniturile din teritoriu, să promoveze dezvoltarea economică la nivel local”, a declarat Tatiana Badan.
Totodată, reforma de descentralizare trebuie continuată, spun primarii, pentru a ajunge la o autonomie locală cât mai largă. Ei susțin că este necesară modificarea politicii fiscale, astfel încât impozitul pe venit să fie colectat la locul de trai al cetățenilor, dar și să le fie oferit dreptul primarilor de a majora impozitele locale, adică cel imobiliar și cel funciar, în funcție de necesități.
Primarii mai pledează pentru comunicarea directă cu Ministerul Finanțelor, care în prezent ar fi intermediată de unele structuri raionale, precum trezoreriile și direcțiile de finanțe, după cum afirmă primarul satului Capaclia, raionul Cantemir, Alexei Busuioc.
”Ne împiedică să abordăm direct problemele cu Ministerul Finanțelor. Tot timpul trebuie să le dăm rapoarte lor, ca ei să le transmită la Ministerul Finanțelor. Sunt niște structuri care iau de acolo și dau dincolo, un intermediar care nu servește la nimic. Noi pledăm pentru comunicare între contabilitatea primăriei direct cu Ministerul Finanțelor, în formă electronică. Dacă este vorba despre descentralizare, atunci să fie descentralizare, nu pe jumătate. Cu jumătățile nu putem lucra” a declarat Alexei Busuioc.
Legea finanțelor publice locale a fost adoptată în 2013 și urma să intre inițial în vigoare la 1 ianuarie 2014, însă acest lucru a fost amânat, la propunerea autorităților centrale, cu un an. Întârzierea a fost contestată de Congresul Autorităților Publice Locale, fiind calificată drept o tentativă de a influența primăriile în contextul alegerilor parlamentare de anul trecut.