Ce instituție ar trebui să elibereze certificatele de integritate? Răspunsul Centrului Național Anticorupție
-
25 Februarie 2018 10:50
La începutul lunii februarie, Sergiu Sârbu și Corneliu Padnevici, deputați democrați, și Mihaela Spatari, din grupul parlamentar popular european, au semnat un proiect de lege prin care ar urma să fie introduse certificatele de integritate. Potrivit documentului, actele vor fi eliberate de Autoritatea Națională de Integritate (ANI) la solicitarea candidaților la funcții publice sau la cererea șefilor instituțiilor de stat în privința subalternilor.
Experții Centrului Național Anticorupție (CNA), care au făcut o expertiză a proiectului de lege, susțin că instituția pe care o reprezintă eliberează de câțiva ani astfel de documente, iar ele se numesc „certificate de cazier privind integritatea profesională”, scrie Anticorupție.md
Potrivit CNA, cele două tipuri de acte trebuiesc unificate în unul singur, iar CNA să fie entitatea care le eliberează.
Cei trei deputați prezintă certificatele care ar urma să fie eliberate de către ANI drept un filtru de integritate.
„O etapă definitorie în exercitarea unei funcții publice sau de demnitate publică (inclusiv elective), o constituie etapa angajării/numirii/desemnării. Anume la etapa dată, prioritar, urmează să fie activat filtrul de integritate, de accesibilitate la funcția dorită de către candidați, prin prisma corespunderii criteriilor de integritate. Odată aplicat, acest mecanism va avea un impact puternic de natură preventivă pentru întreg domeniul public, îngrădind accesul în serviciul public a persoanelor compromise sau a celor cu probleme de integritate”, se arată în nota informativă a proiectului de lege.
Documentele ar urma să conțină informații despre averile nejustificate, conflictele de interese consumate, restricțiile încălcate, incompatibilitățile nesoluționate etc.
Într-o expertiză recentă, reprezentanții CNA au atenționat despre coliziunea, într-o anumită măsură, a normelor de drept. Potrivit lor, Centrul Național Anticorupție și Serviciul de Informații și Securitate țin cazierul privind integritatea profesională a agenților publici, așa cum prevede Legea privind evaluarea integrității instituționale și Legea integrității. Astfel, în anul 2015 au fost eliberate 86 de certificate, în 2016 - 219 certificate, în 2017 - 4.456 de certificate și de la începutul anului 2018 până la data de 13 februarie - 727 de certificate.
„Mai mult, în conformitate cu Regulamentul cu privire la ținerea și utilizarea cazierului privind integritatea profesională a agenților publici, CNA, începând cu februarie 2015, eliberează certificate de cazier privind integritatea profesională. Astfel, prin atribuirea în competența Autorității Naționale de Integritate eliberarea certificatului de integritate, care după denumire este similar certificatelor de cazier privind integritatea profesională eliberate de către Centrul Național Anticorupție și Serviciul de Informații și Securitate, se creează confuzii atât pentru entitățile publice, cât și pentru agenții publici/candidați”, se arată în expertiza anticorupție a CNA.
Potrivit experților CNA, acest fapt a fost sesizat și de către experții din cadrul proiectului Combaterea corupției prin aplicarea legii și prevenire (CLEP), implementat de către Consiliul Europei.
Astfel, angajații Centrului recomandă unificarea celor două tipuri de acte juridice - „certificatului de integritate” și „certificatului de cazier privind integritatea profesională” într-un singur act juridic, care să fie eliberat de către CNA, inclusiv cu utilizarea sistemului e-Integritate instituțională.