Ce drepturi ai atunci când mergi la un service auto
-
19 Iulie 2023 13:36
Consumatorii care se adresează la centrele de deservire auto își pot apăra drepturile, dacă acestea au fost încălcate. Câteva recomandări în acest sens au fost publicate, recent, de către Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC).
Potrivit Bizlaw.md, autoritățile atenționează că înainte de a încredința automobilul unui service de reparație auto, asigură-te că acesta funcționează legal și este autorizat (notificat) pentru a desfășura această activitate. Totodată, trebuie să cunoști că:
- preturile sunt libere: ele pot varia de la un operator la altul. Service-urile care au personal foarte calificat și au o dotare tehnică specială pentru reparații pot să practice tarife mai mari;
- informați-vă în prealabil asupra tarifelor înainte de a lasă autoturismul și nu ezitați să solicitați și un deviz estimativ al intervenției;
- service-urile sunt obligate să afișeze prețurile la loc vizibil și lizibil pentru consumatori în zona de recepție și să precizeze modul de calcul utilizat.
Solicitați factura pentru serviciile prestate. Agentul economic este obligat să întocmească o factură în două exemplare, originalul facturii însoțit de bonul fiscal se înmânează consumatorului.
Dacă service-ul nu dispune de formular tipizat, solicitați realizarea unui astfel de formular pe un suport durabil cu ștampila agentului economic, care să conțină informații despre denumirea agentului economic și adresa; numele clientului; data și locul efectuării reparației;- modul de calcul al intervenției realizate (manoperei); piesele de schimb utilizate (cantitate /preț);alte materiale de întreținere, consumabile utilizate (cantitate/preț); numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).
Înainte de a începe lucrările, solicitați un deviz de cheltuieli. Acesta vă va ajută să estimați costurile, el trebuie să conțină:
- descrierea lucrărilor care se vor efectua;
- lista pieselor de schimb;
- termenul în care va fi efectuată reparația;
- costul lucrărilor;
- durata de valabilitate a devizului.
Dacă devizul de cheltuieli este semnat de ambele părți, el se poate transforma astfel într-un acord comercial și trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparație.
Nota de comandă (reparație) se redactează pe un formular și trebuie să cuprindă starea autoturismului în timpul reparației. Astfel, service-ul devine răspunzător de starea autoturismului și pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenției.
Verificați piesele avariate ce s-au înlocuit. Piesele avariate care au fost înlocuite să fie prezentate consumatorului pentru a fi verificate ca fiind înlocuite, atât în devizul de reparație, precum și în factura de reparație, consumatorul poate primi și solicita piesele avariate.
Pentru piesele de schimb utilizate de service la reparație, din stocurile proprii, se acorda garanție conform prevederilor Legii privind protecția consumatorilor. Pentru intervenția realizată fiecare agent economic aplică propria politică comercială față de clienți referitor la durata acestei garanții, dar nu mai mică de șase luni.