Mold-street | Ce ascunde războiul prețurilor de pe piața petrolieră?

  • 14 Iunie 2018 09:46
Mold-street | Ce ascunde războiul prețurilor de pe piața petrolieră?

Cele mai mari rețele de benzinării îți oferă reduceri de preț de la 30-50 de bani la litru până la doi lei și ceva. Asta în condițiile în care ANRE susține că prețurile plafon sunt corecte și nu pot fi diminuate. Specialiștii spun că pe piață ar trebui să intervină Consiliul Concurenței deoarece se practică concurența neloială.

Potrivit mold-street, în spatele prețurilor de la panouri, companiile mari sunt gata să ofere reduceri semnificative de preț. E adevărat că va trebui să devii clientul lor permanent pentru aceasta, iar discountul depinde de volumul de consum.

Pentru un șofer simplu, reducerile par unele nesemnificative și oscilează între 25 și 55 de bani la un litru de motorină sau benzină, la un consum lunar de 100-200 de litri. La Bemol de exemplu reducerea este de 2% pentru persoane fizice, indiferent de volumele consumate.

În plus marile rețele au promoții practic în fiecare lună, dar și în zilele de weekend. Atunci la panou prețuile mai scad cu 15-20 de bani și chiar și cu 7% la un litru, cum se lăudau cei de la rețeaua Vento. Petrom în schimb are oferta  „Happy Hour“, când doar în decurs de o oră ai o reducere de 1,35 lei la un litru de carburant.

Totuși când te gândești că Ministerul Economiei se războiește cu ANRE pentru o diferență de 30-35 de bani la nivelul țării, atunci apar multe semne de întrebare la corectitudinea prețurilor la pompă. Or dacă ești agent economic, atunci poți beneficia de reduceri esențiale. Unele chiar spectaculoase.

Mold-street.com a făcut o mini investigație a pieței ca să vadă care sunt aceste reduceri și cum diferă ele de la o companie la alta. S-au studiat mai mari șase companii de pe piață, care controlează circa 80% din importuri și vânzări.

Lukoil Moldova, cel mai mare operator de pe piață, pentru un consum lunar de 2.000 de litri de benzină, oferă reducere de 4,5%. La un preț de 19,15 lei la panou rezultă o reducere de aproximativ 85 de bani la un litru. Și la motorină reducerea este de 85 de bani, dar procentual e mai semnificativă – de 5%.

La Rompetrol Moldova, a doua ca mărime companie de pe piață, reducerea, făcută direct la stația de alimentare, a fost de doar 55 de bani la un litru de benzină și de 75 de bani la un litru de motorină.

„Cu cât mai mult consumați cu atât reducerea este mai semnificativă!”, a explicat șeful unei benzinării Rompetrol de la periferia Capitalei.

La compania Bemol, locul 5-6 pe piață, totul se face individual, în dependență de volume.

La volumele indicate (2.000 de litri de benzină și 5.000 litri de motorină), reducerea oferită de companie este de 4,75% la benzină și de 5,25% la motorină, adică circa 90 de bani la un litru pentru ambele tipuri de combustibil.

Cei de la Tirex-Petrol, compania care acum este pe locul 4 la număr de benzinării și locul 6-7 la import, pot fi de 5%, 7% și chiar 10%, dar în cazul dat, șeful benzinăriei a fost gata să ofere o reducere de 8%, adică de 1,5 lei. Condiția este că plătim în avans și doar după 2-3 luni, dacă se demonstrtează că este capacitate de plată, se poate oferi carburanți și în credit.

Aproape aceleași oferte se găsesc și la rețeaua Vento, deținută de firma Datario SRL, care acum a ajuns a fi a treia companie de pe piață după numărul de benzinării și volume de vânzare cu amănuntul, s-au ofetit să facă o reducere de 7% în prima lună, iar la confirmarea volumului de alimentare lunară se poate ajunge chiar la o reducere de 8%, ceea ce ar fi mai mult de 1,5 lei pentru un litru.

La un consum de 10 tone pe lună, în funcție de modul de achitare, reducerea oferită de cei de la Vento poate trece de 10% și ajunge și la circa 14%, adică 2,6 lei la un litru de benzină și 2,4 lei la motorină.

Petrom-Moldova, a treia ca mărime companie de pe piață, reducerea se face în baza cardului de bonusuri sau se poate alimenta „pe credit” de până la 45 de zile, adică consumați și apoi la final achitați. Valoarea bonusurilor ce la sfârșitul lunii pot aduce o reducere și de până la 75 de bani pentru un litru de carburant.

„Pe piața Republicii Moldova sunt doar trei companii, care aduc motorina de producție proprie: Petrom, Rompetrol și Lukoil. Ceilalți cumpără de la noi motorină. Așa că rezultă că dacă o companie oferă o reducere mai semnificativă, apoi trebuie să vă întrebați cum e posibil așa-ceva. Or marja e plafonată de ANRE și este foarte mică – de un leu și ceva. Cum în aceste condiții o companie poate oferi o reducere mai mare de un leu? Doar dacă aduce motorină din Rusia sau Belarus de o calitate mai proastă și la preț mai redus și respectiv o poate vinde mai ieftin”, a afirmat reprezentantul Petrom-Moldova.

Marja comercială calculată de ANRE este de 3,25 lei pentru un litru de benzină sau motorină. Dacă scoatem costurile generale precum salarii, utilități, dezvoltare, apoi rezultă că benzinarilor le rămân doar un leu și ceva, din contul cărora pot oferi reduceri și încă și raporta profit.

Specialiștii văd aici o problemă majoră pentru piață.

Victor Parlicov, fost director general al ANRE spune că încă de când a fost propusă această abordare de plafonare a prețurilor cu amănuntul fără vreo intervenție în prețurile angro, ANRE a semnalat că astfel vor fi favorizate companiile mari, vertical integrate, care pot realiza profit pe veriga angro a lanțului valoric, lucrând ”pe zero” la comerțul cu amănuntul. Pe când micii operatori, care lucrează doar pe veriga de comerț cu amănuntul, vor fi lăsați fără opțiuni și treptat scoși din piață, ceea ce ar fi contrar obiectivelor declarate de Ministerul Economiei la elaborarea Legii respective.

La fel, în opinia expertului, lipsa de reacție a operatorilor de pe piața produselor petroliere la ”dezmățul prețurilor” orchestrat de autorități sugerează că ori marja stabilită de Agenție până acum a fost prea generoasă, sau există o înțelegere între ANRE și petroliști că ei acum acceptă o marjă cu circa un leu mai mică, dar ulterior, când va apare posibilitatea, vor fi compensați de ANRE cu o marjă mai mare decât se cuvine.

În ambele cazuri lipsa de reacție a petroliștilor ar însemna că există o înțelegere între ei și autorități în defavoarea consumatorilor.

„Soluția este piață liberă, iar de monitorizarea ei să se ocupe Consiliul Concurenței. Ca în toate statele normale. Nicio metodologie, niciun calcul nu poate substitui o concurență sănătoasă pe piață. Eu când eram la ANRE am fost vehement împotriva acestei abordări a pieței petroliere, care, repet, este una concurențială. Faptul că în prezent ANRE apără această abordare în pofida costurilor reputaționale suportate și a efectelor negative asupra pieței, sugerează că au niște beneficii nedeclarate”, a precizat Victor Parlicov.

Sursa: moldstreet

 

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Istoria la pachet cu Gheorghe Cojocaru
Meteo Chișinău
16,63
Cer senin
Umiditate:76 %
Vint:3,09 m/s
Thu
17
Fri
11
Sat
12
Sun
15
Mon
15
Arhivă Radio Chișinău