Casele și construcțiile sechestrate vor fi vândute de FISC. Care va fi procedura
-
14 Aprilie 2017 12:06
Bunurile imobile confiscate de autorități ar putea fi comercializate de Serviciul Fiscal de Stat (SFS). Totodată, ar putea fi modificat și modul prin care sunt vândute obiectele confiscate.
Ministerul Finanțelor propune modificarea Regulamentului cu privire la modul de evidență, evaluare și vânzare a bunurilor confiscate, fără stăpân, sechestrate ușor alterabile sau cu termen de păstrare limitat, a corpurilor delicte, a bunurilor trecute în proprietatea statului cu drept de succesiune și a comorilor, scrie bizlaw.md.
Astfel, bunurile confiscate de stat ar putea fi vândute și prin intermediul Bursei Universale de Mărfuri a Moldovei, dar și de SFS. În prezent, Regulamentul stabilește doar trei moduri de comercializare a acestora:
- prin comerțul de consignație;
- în baza contractului de vânzare-cumpărare;
- pe bază de concurs.
Conform Regulamentului, SFS poate prelua evidența asupra următoarelor categorii de bunuri:
- bunurile confiscate în folosul statului în baza sentințelor și hotărârilor instanțelor judecătorești și altor autorități de stat împuternicite să adopte astfel de hotărâri;
- bunurile fără stăpân;
- bunurile trecute în posesia statului cu drept de succesiune;
- bunurile ușor alterabile sau cu termen de păstrare limitat, sechestrate de autoritățile de stat împuternicite (cu excepția celor sechestrate în baza Titlul V al Codului fiscal);
- corpurile delicte, anexate la dosarele penale;
- comorile.
De asemenea, Ministerul Finanțelor propune ca bunurile imobile confiscate să fie comercializate de SFS. Astfel, bunurile imobile – construcțiile și terenurile trecute în proprietatea statului în baza dreptului succesoral, fără stăpân sau confiscate, se comercializează de către SFS, prin intermediul licitațiilor publice.
Pentru evaluarea bunurilor și comercializarea lor la licitație, SFS selectează persoanele care dispun de licență pentru activitatea respectivă, încheie cu ele contracte și repartizează materialele pentru evaluare. Plata serviciilor prestate de aceste persoane nu poate depăși 8% din mijloacele bănești obținute din comercializarea bunurilor. În baza materialelor expertizei și a materialelor de evaluare a bunurilor, SFS aprobă prețul inițial de comercializare a bunurilor care urmează să fie comercializate la licitație.
Pentru a organiza comercializarea bunurilor, expertul transmite SFS dosarele loturilor de bunuri. Ulterior, SFS examinează dosarele loturilor de bunuri, aprobă actul prețului inițial de licitație a fiecărui lot aparte și dispune publicarea comunicatului informativ despre desfășurarea licitației. Anunțul se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe site-ul SFS.
Licitația cu strigare urmează să aibă loc în cel puțin 15 zile de la anunțare și poate fi desfășurată dacă la ea sunt înscriși cel puțin doi participanți. Contractul de vânzare-cumpărare se încheie în termen de 5 zile din data încheierii licitației sau a negocierilor directe.
Dacă la licitația cu reducere nu s-a înscris niciun reprezentant, SFS va anunța o licitație repetată, în termen de 30 zile. Dacă și de data aceasta nu se înscrie niciun participant sau dacă bunurile nu sunt vândute, SFS are dreptul la micșorarea prețului stabilit inițial cu 10% și se anunță din nou licitația cu strigare, conform procedurii stabilite.
Reducerea prețului în cadrul licitațiilor poate continua până la 50% din prețul inițial, iar în cazul vânzării terenurilor – nu mai jos de prețul normativ, stabilit conform legislației.
În cazul în care bunurile imobile nu sunt comercializate nici după ultima reducere a prețului, SFS le va transmite, cu titlu gratuit, autorităților publice locale.