Căpșunile cu un preț de 10 dolari bucata ajută un orășel japonez să își revină după tsunamiul din 2011
-
11 Martie 2021 10:30
Mari și lucioase, dar cu un preț de 10 dolari bucata, căpșunile premium ajută un orășel japonez să își revină după efectele provocate de cutremurul și tsunamiul care a distrus agricultura locală în urmă cu un deceniu, scrie Agerpres.
Orașul de coastă Yamamoto, la cinci ore nord de Tokyo, are aproape 12.000 de locuitori și mizează pe acest fruct pentru jumătate din producția sa agricolă. Acest orășel face parte din prefectura Miyagi, una din principalele regiuni japoneze producătoare de căpșuni.
La 11 martie 2011, a avut loc în Japonia un puternic seism de magnitudine 9 pe scara Richter, cu epicentrul în regiunea Tohoku din Oceanul Pacific, în apropierea orașului nipon Sendai, aflat pe coasta estică a țării, urmat de tsunami.
Cutremurul și tsunamiul din martie 2011 a distrus aproximativ 97% din serele din Yamamoto unde se cultivau căpșuni, în timp ce apa de mare sărată a inundat terenurile arabile, care au devenit mult prea sărate pentru culturile agricole.
În lunile care au urmat dezastrului, autoritățile locale au încurajat corporațiile să vină și să reconstruiască. Una din aceste firme este GRA Inc., un start-up înființat la patru luni de la dezastru de nepotul unui cultivator local de căpșuni. Compania a reușit să crească productivitatea prin dotarea serelor cu o nouă tehnologie de climatizare și iluminare cu LED care stimulează creșterea plantelor. Firma a devenit renumită la nivel național pentru soiul său Migaki-Ichigo, care se vinde cu un preț de până la 1.080 yeni (10 dolari) pe bucată în magazinele de lux din Tokyo.
Încă din 2017, producția de căpșuni la Yamamoto și-a revenit la nivelul de dinainte de tsunami, arată datele autorităților locale, iar acum producția este mai mare decât în 2011, susține un purtător de cuvânt al primăriei.
"Yamamoto produce acum mai mult decât înainte de dezastru. Există senzația că ne-am revenit după dezastru", a declarat Keita Takahashi, un localnic care acum lucrează la GRA.
Această firmă produce 400 de tone de căpșuni pe an și mizează pe firme mari precum Innovation Network Corp. of Japan și NEC Corp.'s printre susținătorii săi. În luna iunie a anului trecut, start-up-ul a strâns 330 milioane de yeni într-o nouă rundă de finanțare, ceea ce a dus la 850 milioane de yeni finanțarea totală strânsă de la înființarea sa. Compania a precizat că va utiliza banii pentru a atrage noi fermieri și a-și crește vânzările pe piețele externe.
Însă nu toate orașele japoneze și-au revenit atât de rapid după dezastrul din 2011. În prefectura vecină Fukushima, unde seismul a provocat probleme la centralele nucleare Fukushima I și Fukushima II, autoritățile locale au probleme în a-i readuce pe oameni în fostele orașe fantomă, iar în unele zone accesul este în continuare interzis.
Fructele scumpe au o lungă istorie în Japonia, unde produse precum pepenii, fructele de pădure și strugurii sunt deseori oferite sub formă de cadouri. Comparativ cu alte exemple mult mai luxoase, un preț de 10 dolari pentru o căpșună produsă de GRA este unul relativ modest. La o licitație care a avut loc anul trecut, un lot de 108 bucăți din aceste fruct a fost vândut pentru 1,5 milioane de yeni, adică aproximativ 127 de dolari pe bucată.
Sursa:Agerpres