Benzi separate pentru transportul public, ca soluție pentru fluidizarea traficului în Chișinău
-
08 Februarie 2018 18:21
Pentru a fluidiza traficul rutier în capitală, se propune delimitarea, pe mai multe străzi, a benzilor pentru transportul public. În prezent, doar pe străzile Vasile Alecsandri și București sunt astfel de benzi. Sugestia este ca practica să fie extinsă, mai ales pe străzile cu trei benzi de circulație. Soluțiile au fost dezbătute joi, 8 februarie, la o masă rotundă, transmite IPN.
„Benzile dedicate ar crește fluxul de pasageri și viteza de circulație a transportului public”, este de părere Andrei Tudos, programator de software. Participanții la discuții au spus că delimitarea nu necesită surse financiare mari, deoarece semnele rutiere există.
O problemă care cere intervenție este parcarea neregulamentară pe trotuare. În condițiile în care agenții de patrulare nu fac față numărului mare de încălcări, se propune crearea unui portal public, unde fiecare să poată încărca imagini cu mașinile parcate în locuri interzise. „Oamenii ar putea fotografia mașinile parcate neregulamentar și să transmită (imaginile) polițiștilor pe un portal online, iar aceștia, la rândul lor, să îi sancționeze pe aceștia (șoferi)”, a spus Alexandru Castraveț, programator.
Participanții au discutat și dește construirea parcărilor supraetajate cu plată, atât în zona centrală a orașului, cât și în curțile de bloc. „Cei care construiesc apartamente trebuie să prevadă și locuri de parcare. Dacă sunt 100 de apartamente, trebuie să fie și 100 de locuri de parcare pentru mașini, dar și, cel puțin, 10 locuri pentru biciclete. Astfel nu vor mai fi parcate mașinile la nimereală, pe trotuare, în fața grădinițelor”, a spus Vasile Fotescu, reprezentat al Clubului cicliștilor amatori.
Benefice, în opinia participanților la discuții, ar fi și sistemele de plată în avans (lunar) pentru parcajele din oraș, cu diferite programe de loialitate. Pe timp de noapte, mașinile ar putea fi parcate gratuit, iar ziua – contra cost. Acest lucru va micșora numărul mașinilor, va fluidiza traficul. Totodată, vor crește încasările în bugetul municipal.
Plasarea panourilor informative, dotarea stațiilor de transport public cu rețele wifi și încărcătoare pentru telefoanele mobile, iluminarea stațiilor pe timp de noapte, ajustarea bordurilor ca să aibă acces la stație și mamele cu cărucioare sau persoanele în scaun cu rotile – toate au menirea să motiveze cetățenii să facă alegerea în favoarea transportului public, iar, ca rezultat, să fie fluidizată circulația rutieră în oraș.
Propunerile dezbătute vor fi înaintate consilierilor municipali pentru aprobarea unui Plan de fluidizare a traficului rutier.