Bacalaureat 2017 | Din cauza exercițiilor formulate eronat, elevii au luat note mai mici la fizică

  • 12 Iulie 2017 08:21
0%
00:00:00
00:00:00

Testul de bacalaureat la fizică din acest an a conținut exerciții care nu au fundamentare științifică și care nu pot fi rezolvate, a recunoscut viceministrul Educației, Liliana Pogolșa, în cadrul Comisiei parlamentare pentru educație. Acest lucru este denunțat și de elevi și profesorii acestora, care susțin, totodată, că de trei ani sunt nereguli la testul de fizică. 

Mai multe exerciții din examenul de bacalaureat de la fizică, atât pentru profilul real cât și la cel uman, precum și pentru clasele francofone, au fost formulate eronat. Unele probleme s-au dovedit a fi imposibil de rezolvat întrucât nu conțineau suficiente date, susține profesorul de fizică de la Liceul teoretic „Constantin Stere” din Soroca, Victor Ciuvaga.

„La testul pentru profilul real, la problema 7, punctul C este irezolvabil în baza condițiilor problemei pe care le-au propus autorii. Era o insuficiență absolută de date în condițiile problemei. În baremul de corectare, rezolvarea propusă de autori nu corespunde cu întrebarea care era în test. La profilul uman problema e mai mare: în primul rând, gradul de complexitate al testului. Rezolvând cu elevii testele de la pretestări de la examenele de bac din anii precedenți, copiii de la profilul real îmi spuneau că pentru ei testele de la profilul umanist sunt mai complicate. La profil umanist a fost o problemă ce putea fi rezolvată dacă elevul intuia gândul autorului sau dacă era olimpic, dar după datele date în problemă nu putea fi rezolvată”.

Evelina Bătrânu a absolvit liceul teoretic „Constantin Stere” din Soroca, profilul real, într-o clasă francofonă. Deși s-a pregătit intens pentru bacalaureatul de la fizică, rezolvând testele din ultimii opt ani, ea denunță mai multe greșeli în formularea testul din acest an.

„Au fost probleme la exercițiile 3, 7/c și 9. Eu am dat bacalaureatul în limba franceză și în momentul în care tu traduci din franceză în română și oricum nu este clar despre ce este vorba în exercițiu, au apărut emoții. La exercițiul trei chiar nu a fost în program această temă despre sarcinile bipolare. La exercițiul șapte au fost neclarități, pentru că se cerea tensiunea mecanică, dar după ce aflai îți dădeai seama că ai aflat, de fapt, forța elastică. Cred că și aici autorii au dat-o în bară. Am avut tot punctaj maxim, dar la exercițiile 3, 7/c și 9 am luat zero puncte”.

Pe de altă parte, directorul Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, Anatol Topală, susține că testele au fost corect formulate.

În urma sesizării de către un profesor, am trimis o solicitare către două universități să vedem dacă sunt greșeli sau nu în testul de la fizică: la USM și UTM. Am primit răspuns că nu sunt probleme cu corectitudinea științifică a itemilor din test și că ele ar corespunde curriculumului”.

Membrii Comisiei de profil au decis să creeze o comisie în interiorul Ministerului Educației, care să evalueze situația. Nu este clar deocamdată cum vor fi compensați elevii care au avut în acest an examen la fizică și au luat note mai mici, pentru că exercițiile propuse nu erau rezolvabile.

 

 

Tags

Alte Noutati

LIVE
Meteo Chișinău
1,07
Cer senin
Umiditate:88 %
Vint:4,63 m/s
Sun
2
Mon
1
Tue
0
Wed
1
Thu
3
Arhivă Radio Chișinău