Avionul PRĂBUȘIT în Ucraina. RAPORTUL final analizează patru probleme
-
13 Octombrie 2015 09:13
Biroul Olandez pentru Securitate urmează să publice marți un raport final cu privire la doborârea zborului MH17 al companiei Malaysian Airlines în estul Ucrainei, în aprilie 2014, în care au fost ucise toate cele 298 de persoane de la bordul avionului, transmite Mediafax.Potrivit unor rezultate preliminare, avionul a fost lovit de "obiecte, cu viteză foarte mare, din…
Biroul Olandez pentru Securitate urmează să publice marți un raport final cu privire la doborârea zborului MH17 al companiei Malaysian Airlines în estul Ucrainei, în aprilie 2014, în care au fost ucise toate cele 298 de persoane de la bordul avionului, transmite Mediafax.
Potrivit unor rezultate preliminare, avionul a fost lovit de "obiecte, cu viteză foarte mare, din afara avionului", ceea ce alimentează speculații potrivit cărora ar fi vorba despre o rachetă de tip sol-aer.
Occidentul și Ucraina afirmă că rebeli proruși susținuți de Moscova au doborât Boeingul 777, în timp ce Rusia acuză Ucraina. Însă raportul nu va spune cine este de vină.
Moscova urmează să publice propriul raport.
Avionul, care asigura o legătură între Amsterdam și Kuala Lumpur, s-a prăbușit în estul Ucrainei, într-o zonă aflată sub controlul rebelilor, pe 17 iulie 2014, în toiul conflictului armat între trupe guvernamentale și separatiști proruși.
Printre victime se află 193 de cetățeni olandezi.
Patru întrebări
Biroul Olandez pentru Securitate urmează să-și prezinte concluziile mai întâi familiilor și rudelor victimelor și apoi presei, la baza militară Gilze-Rijen.
Biroul va prezenta, de asemenea, părți din avion, aduse din regiunea Donețk, aflată sub controlul separatiștilor proruși, și reconstituite.
Raportul analizează patru probleme, și anume ce a cauzat dezintegrarea avionului în zbor; de ce zbura într-o regiune de conflict; de ce au fost nevoite unele rude să aștepte patru zile pentru a primi confirmarea oficială a morții celor apropiați aflați la bord și în ce măsură erau conștienți pasagerii și membrii echipajului de ceea ce se întâmpla în ultimele momente.
Cu toate acestea, raportul nu va aborda în mod direct problema vinei dezastrului.
Asta, din cauză că Biroul nu are autoritatea să atribuie vina, conform reglementărilor care guvernează anchetele cu privire la prăbușirea zborurilor internaționale.
O anchetă penală separată, condusă de olandezi, se desfășoară în continuare, iar rezultatele ei urmează să fie publicate peste mai multe luni.
Procurorii au sugerat că aeronava a fost cel mai probabil doborâtă cu ajutorul unei rachete sol-aer de tip Buk. Ei au anunțat în august că anchetau în legătură cu fragmente "provenind eventual de la o (rachetă de tip) Buk".
Guvernul de la Kiev și o serie de oficiali occidentali au afirmat că racheta a fost adusă din Rusia și lansată din regiunea ucraineană aflată sub controlul rebelilor proruși.
Rusia dezminte aceste acuzații și susține că avionul a fost doborât fie de către o rachetă de tip sol-aer lansată de către forțe ucrainene, fie de către un avion ucrainean de vânătoare.
Guvernul ucrainean respinge aceste afirmații ca nefondate.
Rusia a opus, în iulie, un vot de veto unei rezoluții a Consiliului de Securitate al ONU care crea un tribunal internațional cu privire la catastrofa aeriană a MH17.
Președintele rus Vladimir Putin declara, la vremea respectivă, că înființarea unui asemenea tribunal ar fi "prematură" și "contraproductivă".
Înainte ca raportul olandez să fie publicat marți, producătorul rus de stat de armament Almaz-Antey - care fabrică rachete de tip Buk - urmează să anunțe rezultatele propriei anchete cu privire la prăbușire.
Oficiali guvernamentali ruși de rang înalt au apreciat că anchetatorii olandezi nu au cooperat cu experți ruși.
"O serie de fapte (despre doborârea avionului) care au fost prezentate de Rusia par că nu au fost luate în considerare - din motive pe care nu le înțelegem", a declarat luni Dmitri Peskov, un purtător de cuvânt al lui Putin.