Astăzi marcăm Ziua Mondială fără Tutun. În R.Moldova, peste 16% din adolescenții cu vârsta de 13 - 15 ani sunt fumători activi
-
31 Mai 2020 14:19
La 31 mai, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și partenerii săi marchează Ziua Mondială fără Tutun, iar în 2020 aceasta se desfășoară cu tema ”Protejarea tinerilor de manipularea industriei tutunului și prevenirea consumului de tutun”, informează Agenția Națională pentru Sănătate Publică.
Timp de zeci de ani, industria tutunului a folosit în mod deliberat tactici strategice, agresive și cu resurse bune pentru a atrage tinerii către tutun și produse de tutun. Documentele industriei interne dezvăluie cercetări aprofundate și abordări calculate destinate să atragă o nouă generație de consumatori de tutun, de la proiectarea produselor, până la campaniile de marketing care au ca scop înlocuirea milioanelor de oameni care mor în fiecare an din cauza bolilor atribuite tutunului cu noi consumatori – tinerii, mai notează ANSP.
În Republica Moldova consumul tutunului, expunerea la fumul de tutun și al produselor conexe sunt factorii principali de risc pentru cel puțin șase boli cronice devastatoare, cu o incidență globală în creștere lentă: bolile cardiace, cancerul (îndeosebi cancerul pulmonar), bolile cerebrale, diabetul zaharat, bolile pulmonare distructive cronice, ateroscleroza. Totodată, conform Studiului Global al Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019) 16,3% din adolescenți de 13 – 15 ani sunt fumători activi și circa 10% din ei consumă alte tipuri de produse din tutun decât țigaretele obișnuite. Mai mult de un sfert dintre adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.
În Republica Moldova, din data de 20 mai 2020, este interzisă plasarea pe piață a țigaretelor și tutunului rulat cu aromă caracteristică de mentol, dar la celelalte produse, precum țigaretele electronice sunt permise aromele caracteristice, mai informează ANSP. Agenția atenționează că aceste prevederi fac ca unele produse cu tutun aromat să nu dispară de pe piață, ci dimpotrivă, cantitatea lor să crească. Având ambalaje colorate și aromele dulci, produsele cu tutun aromat sunt adesea greu de distins din vitrinele de bomboane și sunt atractive pentru tineri, atenționează ANSP. Produsele cu tutun aromatizat sunt concepute intenționat pentru a atrage copiii. Țigările cu arome contribuie la creșterea numărului de copii care experimentează cu țigările și la numărul de copii care devin fumători obișnuiți, sporind astfel numărul total de tineri fumători. 81% dintre tinerii care au folosit vreodată produse din tutun au inițiat fumatul cu un produs aromatizat.
Pentru a atrage noi consumatori, industria tutunului cheltuiește peste 8 miliarde de dolari anual pentru marketing, publicitate și promovare, crearea produselor noi, etc., inclusiv: Utilizarea de arome atractive, care încurajează tinerii să subestimeze riscurile aferente sănătății și să înceapă să le folosească; Desene elegante și produse atractive care pot fi ușor de transportat și înșelătoare (de exemplu, produse în formă de stick USB sau bomboane); Promovarea produselor ca „daune reduse” sau alternative „mai curate” la țigările convenționale, în absența cercetărilor obiective care să ateste aceste afirmații; Sponsorizări de celebrități/influenceri și concursuri sponsorizate de brand pentru promovarea tutunului și a produselor conexe (de exemplu, influenceri Instagram, Facebook, etc.); Comercializarea la punctele de vânzare frecventate de copii, inclusiv poziționarea în apropiere de dulciuri, jucării, cărți, etc.; Vânzarea produse din tutun în apropierea instituțiilor de învățământ; Comercializarea indirectă a produselor din tutun în filme, emisiuni TV și emisiuni online; Litigii pentru slăbirea tuturor tipurilor de reglementări legislative privind controlul tutunului, inclusiv: etichete de avertizare, afișare la punctul de vânzare, limitează accesul, etc.