ASP oferă un serviciu nou: consultarea documentelor din arhiva cadastrală

  • 13 Noiembrie 2023 17:04
ASP oferă un serviciu nou: consultarea documentelor din arhiva cadastrală

Cetățenii Republicii Moldova vor putea consulta dosarele din arhiva cadastrală, de pe care ulterior vor putea solicita copii. Noile servicii cadastrale au fost lansate în regim de pilotare în cadrul centrelor multifuncționale din mun.Chișinău, Bălți și or. Râșcani, urmând ca în anul 2024 să fie extinse pe întreg teritoriul țării, relatează serviciul de presă al Agenției de Servicii Publice, citat de Radio Chișinău.

Conform sursei citate, vor putea fi consultate:

  • Dosarul tehnic al bunului imobil (partea tehnică a bunului imobil: planurile bunului imobil, elementele constructive, anul construcției, etc.);
  • Dosarul cadastral (partea de drept a bunului imobil: contracte, decizii ale APL, titluri, încheieri/ hotărâri ale instanțelor de judecată, executorilor judecătorești, etc.)

Următoarele categorii de persoane vor putea solicita serviciul de consultare a dosarelor din arhiva cadastrală:

  • Titularul de drepturi indicat în actele referitoare la bunul imobil sau participantul la tranzacție/ reprezentantul acesteia; 
  • Moștenitorul, potențialul moștenitor/ reprezentantul  acestuia;
  • Persoana cointeresată/ reprezentantul acesteia – în baza demersului/ încheierii instanței de judecată;
  • Persoana căreia i s-a cesionat dreptul; 
  • Persoana care s-a subrogat în drepturi; 
  • Soțul care are notată calitatea dreptului de bun comun al soților; 
  • Creditorul ipotecar, dacă este notat avizul de executare a ipotecii;
  • Lichidatorul, administratorul procesului de insolvabilitate pentru bunurile persoanei administrate;
  • Gestionarul clădirii; 
  • Organele procuraturii, organele de urmărire penală, Serviciul de Informații și Securitate, instanțele judecătorești, executorii judecătorești, oficiile teritoriale ale Consiliului Național pentru Asistență Juridică Garantată de Stat;
  • Organele cu atribuții de control;
  • Deputații Parlamentului Republicii Moldova, pentru asigurarea activității acestora;
  • Autoritățile administrației publice locale, la solicitare prin demersuri;
  • Notarul care îndeplinește procedura succesorală;
  • Consiliului Concurenței, pentru asigurarea activității acestuia.

Procedura de solicitare a serviciului

Cererea de solicitare a serviciului se depune la centrele multifuncționale menționate mai sus. Vă îndemnăm, să vă programați online, prin intermediul site-ului asp.gov.md, vizita la sediul Centrului Multifuncțional (CM), menționează sursa citată.

După comandarea serviciului în cadrul CM, solicitantul va fi contactat de către  specialistul din cadrul Serviciului cadastral teritorial și se va conveni asupra zilei și orei comode pentru consultarea dosarului/ lor din arhiva SCT. Solicitantul se va apropia la sediul Serviciului Cadastral Teritorial (Chișinău (str. Armenească 42b), Bălți (str. Mihail Sadoveanu 1/A); Râșcani (str. 31 August 1989, 18)), unde i se va presta serviciul, fiind asistat de specialistul SCT pe tot parcursul consultării dosarului bunului imobil, pentru a găsi mai ușor și în timp util informația de care are nevoie.  Consultarea documentelor constă doar în vizualizarea dosarelor din arhivă asupra bunului imobil, dar nu și în consultarea solicitantului pe probleme de înregistrare, cadastrale ale bunului imobil și a drepturilor asupra lui.

Durata de timp oferită solicitantului pentru consultarea dosarului va varia de la 20 minute până la 60 minute, în dependență de tipul (categoria) bunului imobil și volumul dosarelor existente.

Solicitantul, pe parcursul examinării dosarelor nu are dreptul să utilizeze mijloace de copiere pe suport magnetic, electronic, mijloace de fotocopiere, înregistrare video sau audio, dar va putea face notițe din document pe colile de hirtie care-i vor fi puse la dispoziție. Informațiile din dosarele cadastrale, de regulă, conțin date cu caracter personal. Astfel, la momentul comandării serviciului, cetățeanul  va trebui să justifice necesitatea solicitării serviciului respectiv și să semneze o  Declarația pe propria răspundere, precum că datele solicitate vor fi folosite doar în scopurile indicate.

După examinarea dosarului, în caz de necesitate, solicitantul va putea solicita un alt serviciu – „Eliberarea copiilor de pe documentele din dosarul unui bun imobil”. Cererea se completează pe loc, plata pentru serviciu poate fi făcută prin Mpay sau la banca. Copia solicitată de pe documentul din arhiva cadastrala va putea fi ridicată doar de la sediul centru multifuncțional din raza de activitate al bunului imobil.

Tarife 
Serviciul „Consultarea documentelor din arhiva cadastrală” se prestează în termen de 3 zile, conform următoarelor tarife: 

  • pentru bunurile imobile cu destinație locativă: încăpere izolată (apartament), casă de locuit – de 500 lei;
  • cu destinație nelocativă, bloc locativ – de 1000 lei;
  • teren fără construcții – de 300 lei.

Serviciul „Eliberarea copiilor de pe documentele din dosarul unui bun imobil” se prestează:

  • în termen de 3 zile – 140 lei;
  • în termen de 1 zi – 420 lei. 
Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
-5,76
Ceață
Umiditate:100 %
Vint:1,54 m/s
Wed
1
Thu
4
Fri
5
Sat
4
Sun
2
Arhivă Radio Chișinău