Alternativa europeană a primarului Ion Ceban. Op-Ed de Victor Pelin

  • 29 August 2022 08:14
Alternativa europeană a primarului Ion Ceban. Op-Ed de Victor Pelin

„Proiectul MAN este orientat preponderent împotriva guvernării PAS, respectiv, ar putea fi de mare utilitate pentru actuala opoziție parlamentară. Totuși, anunțata pledoarie în favoare integrării europene arată că liderii MAN înțeleg că viitorul Republicii Moldova alături de Rusia putinistă și agresivă nu este o perspectivă dorită pentru majoritatea cetățenilor. În astfel de circumstanțe, anunțarea pledoariei MAN în favoarea integrării europene este, oarecum, cu echivoc, de o manieră speculativă, utilizată adesea de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) – integrarea europeană înseamnă doar modernizarea europeană și nu aderarea la UE...”

Alternativa alternativei?

În mod normal, scena politică din Republica Moldova e în schimbare continuă. Totuși, foarte rar au loc evenimente de rezonanță, cu impact major asupra vieții publice. Recent, la 23 august 2022, s-a produs un eveniment, care nu poate fi ignorat – primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, a anunțat crearea partidului Mișcarea Alternativa Națională (MAN). Anunțul a atras atenția publicului larg și pentru că, potrivit sondajelor de opinie, încrederea cetățenilor în primarul Ion Ceban este în continuă creștere. Experiența arată că mai mulți edili ai capitalelor, la nivel global, dar și din Republica Moldova, au reușit să lanseze proiecte politice de succes. Cazurile – Serafim Urechean și Dorin Chirtoacă, confirmă că în Republica Moldova primăria capitalei este o trambulină excelentă pentru lansarea unor proiecte politice naționale. De aceea, nu este exclus că și proiectul anunțat de primarul Ion Ceban să devină unul de succes, mai ales că este de alternativă proiectului guvernării, cum a fost și în cazurile menționate mai sus.

Trebuie să avem în vedere că primarul Ion Ceban și-a anunț intenția de lansare a MAN încă la 30 decembrie 2021, la distanță de aproximativ 5 luni după preluarea guvernării de către Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS). Ultimul se prezenta drept o alternativă oligarhiei ce capturase instituțiile statului. La rându-i, proiectul primarului, Ion Ceban, este zămislit drept o alternativă pentru alternativa PAS: “Toți așteaptă o alternativă care să-i unească pe toți, să construiască un viitor, să aibă grijă de oameni în primul rând și de interesele lor, o alternativă a lucrului făcut, nu a vorbelor deșarte și a promisiunilor uitate, a show-urilor ieftine. Îmi pasă de ceea ce se întâmplă. Astăzi lansez Mișcarea Alternativă Națională. Ideea îmi aparține, iar echipa îmi este alături”. Reproșurile aduse guvernării PAS de către primarul Ion Ceban au fost multiple și grave: Cu ce ne-am ales noi, poporul, după o perioadă scurtă de timp? Majorarea prețurilor la gaz, combustibil, alimente, creșterea salariilor judecătorilor, deputaților, miniștrilor... teste expirate administrate populației, vaccinarea în câmp a cetățenilor, crearea de coridoare verzi în trafic, au majorat numărul de ministere și cheltuielile de administrare. Distrugerea și dezvoltarea economiei țării, dezvoltarea schemelor. Lista poate continua, iar supărarea oamenilor este una foarte mare”.  

A
șadar, actualmente, guvernarea PAS este contestată cu vehemență nu doar de opoziția parlamentară a Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS), ci și de primarul Ion Ceban. Evident, detașarea ultimului de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) ne sugerează că MAN ar reprezenta o alternativă și pentru BCS, încercând să atragă de partea sa o parte a electoratului dezamăgit. De bună seamă, Ion Ceban are temei să se distanțeze de foștii săi colegi din PSRM, care au pierdut în favoarea PAS alegerile prezidențiale din noiembrie 2020 și pe cele parlamentare din iulie 2021. Înfrângerile PSRM sunt puse pe seama lui ex-liderului formațiunii, Igor Dodon, care a devenit un fel de simbol al corupției și care actualmente este cercetat penal pentru un șir de capete de acuzație – corupere pasivă, finanțare ilegală a PSRM, îmbogățire ilicită, trădare de patrie, la care s-a adăugat depășirea atribuțiilor de serviciu. Cu un astfel de bagaj, perspectivele PSRM rămân, oricum, incerte și sumbre.

Alegerea momentului pentru anunțarea alternativei

Deși primarul Ion Ceban și-a anunțat intenția lansării MAN la sfârșitul lunii decembrie 2021, domnia sa a avut ezitări în a-și dezvolta inițiativa. La câteva săptămâni după anunț, Ion Ceban încă nu era gata să ofere un răspuns clar în privința instituționalizării MAN – va deveni mișcarea o platformă informală de opoziție împotriva PAS sau va pleda pentru constituirea sa într-un partid politic distinct. Calitatea MAN de platformă informală se întrevedea clar pe fundalul anunțului intenției Partidului Șor de a constitui un Front al Salvării Naționale (FSN). Acest demers a fost susținut ceva mai târziu și de liderul PSRM, Igor Dodon: „Facem apel și către alte forțe de stânga să ne unim eforturile în fața unui pericol comun. Suntem gata să fim parte a acestui front unic național (FUN) și îi îndemnăm pe toți cetățenii cărora le pasă de soarta țării să ni se alăture”. Primarul Ion Ceban ar fi putut răspunde pozitiv la îndemnul de unificare a forțelor de opoziție pe platforma MAN, dar nu a făcut acest lucru. Probabil, a înțeles că este riscant să se asocieze cu imaginile șifonate de scandalurile de corupție ale liderilor PSRM și Partidului Șor. În consecință, pe lângă FSN și FUN s-a strecurat și perspectiva MAN.

Totuși, proiectul primarului Ion Ceban a fost pus pe pauză timp de o jumătate de an din cauza agresiunii rusești împotriva Ucrainei. Abia în luna mai 2022, când a devenit clar că blitzkrieg-ul rusesc în Ucraina a eșuat, protagonistul inițiativei MAN s-a văzut nevoit să menționeze următoarele: „În scurt timp vom reveni cu acest subiect. Avem foarte multe apeluri, foarte mulți oameni se adresează, inclusiv partide, dar vom deschide detaliile atunci când situația un pic se va ameliora la nivel regional”. Tot în mai 2022 s-au întâmplat și alte evenimente, care au confirmat utilitatea pauzei – a fost reținut, iar apoi ținut în arest la domiciliu liderul PSRM, Igor Dodon. Ceva mai târziu, în iulie 2022, a fost reținut și plasat în arest un alt lider al Partidului Șor – Marina Taiber, pentru fals în acte, legat de finanțarea ilegală a Partidului Șor. Deci, constituirea FSN sau a FUN pe platforma MAN și-a pierdut definitiv atractivitatea. În astfel de circumstanțe, primarul Ion Ceban a decis că, totuși, este necesar să facă claritate în privința inițiativei sale. În acest sens, la 23 august 2022, el a declarat că MAN se constituie în calitate de partid politic cu următoarele obiective generalizate:

  • dezvoltarea țării, pentru renaștere și modernizare, pentru independența și neutralitatea Republicii Moldova;
  • integrarea europeană, începută mulți ani în urmă;
  • cel mult în 10 ani Republica Moldova să ajungă la nivelul standardelor țărilor din sud-estul Europei sau poate chiar peste nivelul acestor țări etc.

Este de remarcat că tezele de bază ale primarului Ion Ceban – renaștere, modernizare, independență, neutralitate, integrare europeană etc., sunt specifice pentru așa-zisele partide centriste din Republica Moldova, în special, pentru Partidul Democrat din Moldova (PDM). În acest context, este curios că primarul Ion Ceban și-a actualizat obiectivele MAN la doar câteva zile după ce președintele de onoare al PDM, Dumitru Diacov, și-a anunțat intenția de reconstituire și consolidare a centrismului politic moldovenesc. Astfel, am putea presupune că MAN dorește să se proiecteze în calitatea de alternativă nu doar pentru guvernarea PAS și opoziția BCS, ci și pentru reanimarea centrismului politic al PDM. Ne vom convinge de acest lucru după ce vom consulta statutul și programul politic al MAN, la care încă se mai lucrează.

Concluzii

Confruntarea partidului de guvernământ PAS cu opoziția parlamentară a BCS și Partidului Șor are drept efect încercări de reanimare a așa-zisului centrism politic moldovenesc, caracteristic pentru așa-zisele partide balama. Trebuie să fie foarte clar – partidele politice din Republica Moldova nu se înscriu în tipologiile tradiționale ale partidelor, cum ar fi poziționarea pe axa dreapta-stânga etc. De fapt, partidele politice moldovenești sunt in corpore social orientate, diferența dintre acestea constând în exploatarea clivajelor sociale legate de preferințele cetățenilor referitoare la integrarea regională a țării: pro-românească, europeană sau eurasiatică, pro-rusească. În astfel de circumstanțe, centrismul moldovenesc reprezintă căutarea unui compromis între polii axei menționate. Presupusele avantaje ale partidelor centriste este că acestea ar putea deveni eventual aliați de coaliție, atât pentru partidele pro-europene, cât și pentru cele eurasiatice, adică ar putea juca rolul balamalei – deschiderea perspectivelor de accedere la guvernare pentru unii potențial aliați și închiderea pentru alții.

Proiectul MAN este orientat preponderent împotriva guvernării PAS, respectiv, ar putea fi de mare utilitate pentru actuala opoziție parlamentară. Totuși, anunțata pledoarie în favoare integrării europene arată că liderii MAN înțeleg că viitorul Republicii Moldova alături de Rusia putinistă și agresivă nu este o perspectivă dorită pentru majoritatea cetățenilor. În astfel de circumstanțe, anunțarea pledoariei MAN în favoarea integrării europene este, oarecum, cu echivoc, de o manieră speculativă, utilizată adesea de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) – integrarea europeană înseamnă doar modernizarea europeană și nu aderarea la UE. Că s-ar putea să fie așa ne-o demonstrează și afirmațiile liderului MAN. Acesta din urmă a evitat să vorbească despre perspectivele aderării Republicii Moldova la UE, mai ales în contextul obținerii statutului de țară candidat. Primarul Ion Ceban a preferat să declare că perspectiva Republicii Moldova este ca în 10 ani să atingă nivelul standardelor țărilor din sud-estul Europei sau poate chiar peste nivelul acestor țări. Centrismul MAN se întrevede și atunci când primarul Ion Ceban vorbește despre suportul acordat de primăria pe care o conduce refugiaților ucraineni, dar evită să condamne agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. De fapt, primarul Ion Ceban face exact ceea ce face și Biserica Ortodoxă din Moldova, adică adoptă o poziție comodă între opțiunile tranșante. Cu toate acestea, poziționarea respectivă, foarte vagă, poate fi utilă pentru atragerea de partea MAN a unei părți a electoratului pro-european, dezamăgit de PAS.

De principiu, proiectul MAN ar putea fi unul de succes, dacă liderii acestuia vor reuși să fie convingători, deopotrivă, în criticile lor la adresa PAS-ului copleșit de efectele multiplelor crize și a BCS-ului pro-putinist. În acest context, este de remarcat că PSRM parcă s-ar cere să fie atacat de MAN, după ce a insinuat că  “politica fără principii se transformă într-o farsă fără sens”. Este adevărat ceea ce spun exponenții PSRM, numai că în Republica Moldova nu există vreo formațiune politică care ar putea concura cu PSRM, alături de PCRM, la capitolul giruete politice. Nicio formațiune din Republica Moldova nu a schimbat de atâtea ori atitudinile și vectorul integrării regionale. Culmea e că PSRM timp de doar doi ani de zile a schimbat trei doctrine politice – socialismul democratic, conservatorismul și național socialismul patriotic, și mai are tupeul să vorbească despre lipsa de principii ca generator de farse politice?! 

Sursa IPN.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
7,18
Cer acoperit de nori
Umiditate:90 %
Vint:5,14 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
8
Tue
11
Wed
15
Arhivă Radio Chișinău