Alexandru Fleaș: În învățământ schimbarea în bine este posibilă doar cu mobilizarea tuturor
-
18 August 2017 15:02
În învățământ schimbarea în bine este posibilă doar cu mobilizarea eforturilor tuturor factorilor atât decizionali, cât și executivi. Deși sunt clar stabilite prioritățile în domeniu, direcția municipală nu dispune de toate mecanismele pentru a îmbunătăți sistemul educațional.
În învățământ schimbarea în bine este posibilă doar cu mobilizarea eforturilor tuturor factorilor atât decizionali, cât și executivi. Deși sunt clar stabilite prioritățile în domeniu, direcția municipală nu dispune de toate mecanismele pentru a îmbunătăți sistemul educațional. Declarația a fost făcută, vineri, 18 august, de către Alexandru Fleaș, șeful Direcției generale educație, tineret și sport, în deschiderea conferinței municipale a cadrelor didactice din capitală, transmite IPN.
Potrivit lui Alexandru Fleaș, anul de studiu care s-a încheiat a fost, pentru autoritățile municipale, unul contradictoriu, pe alocuri anevoios și chiar descurajant. Problemele cu care s-a confruntat Direcția a fost extinderea numărului de elevi care au abandonat studiile. A crescut numărul de copiilor râmași fără supravegherea părinților în urma plecării acestora la muncă peste hotare. În 2017, au rămas fără supraveghere părintească 6209 copii, dintre care 1452 au ambii părinți plecați peste hotare.
„Avem o insuficiență de 752 de cadre didactice în instituțiile de învățământ, peste 300 de profesori și peste 400 de educatori. Personal auxiliar nu ajunge în număr de 404, dintre care 95 de bucătari și 309 ajutori de bucătari și alt personal auxiliar. Cifrele anunțate au atins niște cote maxime, neatestate până în prezent și anunță o situația alarmantă cauzată, în primul rând, de salariul prea mic pe care îl au aceste categorii de persoane”, a spus Alexandru Fleaș.
Potrivit șeful Direcției generale, în prezent, 53 de instituții de învățământ secundar utilizează edificiile cu încălcarea regulilor de capacitate. Complicată este situația privind funcționarea blocurilor alimentare. Acestea au gradul avansat de uzură al utilajului tehnologic și frigorific. Calitatea și varietatea alimentelor la fel este o problemă a sistemul educațional municipal.
Prezent la lucrările conferinței municipale a cadrelor didactice, primarul general interimat al capitalei, Nistor Grozavu, a spus că sistemul educațional din Chișinău este unul foarte consistent. Potrivit acestuia, investițiile care se fac în sistemul educațional, chiar dacă sunt insuficiente, sunt în viitorul Republicii Moldova. „Avem probleme cu lipsa cadrelor didactice. Salarizarea în domeniu este destul de mică și este puțin atractivă această activitate pentru cadrele tinere. Trebuie să găsim soluții în ceea ce privește activitatea specialiștilor în domeniul psihologiei școlare care este în prezent un lucru important”, a spus Nistor Grozavu.
În sistemul educațional municipal activează peste 10 mii de profesori și educatori.