Accidentul aviatic de la Smolensk din 2010: Au fost două explozii, potrivit unui raport oficial polonez

  • 12 Aprilie 2022 15:30
Accidentul aviatic de la Smolensk din 2010: Au fost două explozii, potrivit unui raport oficial polonez

Comisia de anchetă poloneză însărcinată cu elucidarea cauzelor accidentului aerian din 2010 de la Smolensk, în Rusia, în care au murit președintele Lech Kaczyncski, soția sa Maria și mai multe zeci de înalți responsabili politici și din armată, precum și figuri proeminente ale societății civile poloneze, susține că două explozii ale unor dispozitive amplasate la bordul avionului sunt responsabile de catastrofă, relatează AFP.

'Adevărata cauză a catastrofei de la Smolensk au fost două explozii în faza finală a zborului', se menționează în raport, potrivit Agerpres.

Partidul Lege și Justiție (PiS) al lui Jaroslaw Kaczynski, fratele geamăn al președintelui defunct, susține de ani de zile teza unei explozii, exclusă de comisia de anchetă precedentă, înființată de guvernul liberal al lui Donald Tusk.

Aceasta atribuise prăbușirea avionului și moartea celor 96 de ocupanți ai săi, în data de 10 aprilie 2010, condițiilor meteorologice nefavorabile, precum și erorilor piloților polonezi și controlorilor de trafic aerian ruși.

Raportul de peste 300 de pagini postat marți pe pagina web a celei de-a doua comisii de investigații a catastrofei de la Smolensk lasă să se înțeleagă că este posibil ca dispozitive explozive să fi fost introduse la bord în timpul reviziei făcute aparatului de zbor în Rusia, cu puțin timp înainte.

Aceste reparații, subliniază comisia, au avut loc la uzinele Aviakor din Samara, 'deținute pe atunci de oligarhul rus Oleg Deripaska, un amic al premierului de la acea vreme Vladimir Putin'.

Comisia poloneză utilizează un limbaj prudent, vorbind despre 'posibilități' de plasare a unor explozibili și de provocarea unei deflagrații 'la momentul și locul dorit printr-un mesaj radio codificat'.

Raportul afirmă că urme de explozibili au fost găsite pe fragmente de avion și citează înregistrarea ultimelor secunde ale zborului, care permite să se audă un zgomot puternic urmat apoi de exclamații ale echipajului.

Acest zgomot este interpretat de comisie drept prima explozie, în timp ce pentru autorii primei anchete era vorba de ciocnirea aparatului cu un copac.

Noul raport îi acuză între altele pe controlorii de trafic aerian ruși că au transmis 'cu bună știință' informații false piloților polonezi.

Încercând să identifice eventuali comanditari ai operațiunii, raportul evocă o 'ingerință ilegală' împotriva președintelui Kaczynski din cauza politicii sale opuse intereselor Moscovei, fără a vorbi totuși de un 'atentat', așa cum făcuse duminică Jaroslaw Kaczynski, promițând să prezinte probe și cerând ca cei responsabili 'în Polonia, dar mai ales în Rusia', să fie identificați și deferiți justiției.

Moscova refuză să returneze epava avionului, cerută de ani de zile de Varșovia, sub pretextul că trebuie mai întâi să-și finalizeze propria anchetă, deși rezultatele finale oficiale ale anchetei ruse au fost făcute publice încă în 2011. 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Agenda globală
Meteo Chișinău
8,29
Ploaie moderată
Umiditate:99 %
Vint:3,6 m/s
Sat
4
Sun
2
Mon
1
Tue
1
Wed
2
Arhivă Radio Chișinău