100 de amirali trag un semnal de alarmă: Un proiect megaloman al lui Erdogan pune în pericol un tratat important pentru Marea Neagră

  • 05 Aprilie 2021 08:24
100 de amirali trag un semnal de alarmă: Un proiect megaloman al lui Erdogan pune în pericol un tratat important pentru Marea Neagră

Peste 100 de amirali turci în retragere riscă să fie „pedepsiți” pentru îndrăzneala de a fi semnat o scrisoare deschisă în care avertizează că planurile președintelui Recep Tayyip Erdogan de a face la Istanbul un canal de navigație comparabil cu cel din Panama sau din Suez riscă să pericliteze Convenția de la Montreux, un tratat internațional foarte important pentru Turcia, care garantează libera trecere a navelor civile prin strâmtorile Bosfor și Dardanele atât pe timp de pace, cât și de război, scrie Digi24.ro.

„Canal Istanbul” este cel mai ambițios plan dintre cele pe care președintele turc Recep Tayyip Erdogan le numește proiectele sale „nebunești”. De 18 ani de când se află la putere, Erdogan lucrează la transformarea infrastructurii țării cu noi aeroporturi, poduri, drumuri și tuneluri.

Luna trecută, Ankara a aprobat planurile pentru dezvoltarea la Istanbul a unui canal de navigație. Guvernul susține că acest canal ar oferi Istanbulului un nou atu de atractivitate și ar ameliora traficul prin Bosfor, una dintre cele mai aglomerate strâmtori din lume. Peste 41.000 de nave au traversat Bosforul în 2018, potrivit autorităților turce.

De ce au intervenit amiralii turci

Planurile lui Erdogan au deschis însă o dezbatere pe tema Convenției de la Montreux. Opozanții proiectului afirmă că pe lângă impactul asupra mediului, proiectul ar putea compromite acest tratat internațional datând din 1936, care garantează libera circulație prin Bosfor și care este foarte convenabil Turciei.

În scrisoarea lor deschisă, 104 amirali în retragere spun că este „îngrijorător” să se deschidă o dezbatere legată de Convenția de la Montreux, subliniind că este un acord care „protejează cel mai bine interesele turce”.

Observatorii consideră că scrisoarea celor 100 de amirali este cea mai importantă intervenție a militarilor în politică de la tentativa eșuată de îndepărtare de la putere a lui Erdogan în vara lui 2016.

Amiralii, amenințați de Erdogan cu represalii

Scrisoarea amiralilor a suscitat imediat un răspuns vehement din partea oficialilor guvernamentali, care au condamnat demersul. Mai mult, Parchetul din Ankara a deschis chiar o anchetă, în timp ce un reprezentant al lui Erdogan a amenințat cu represalii, relatează AFP, preluată de Agerpres.

„Nu numai cei care au semnat, ci și cei care îi încurajează vor fi trași la răspundere în fața justiției”, a declarat pe Twitter Fahrettin Altun, șeful departamentului comunicare al președintelui Erdogan.

De altfel, șeful statului turc ar urma să abordeze această problemă într-o reuniune care va avea loc luni după-amiază, a anunțat Președinția.

Purtătorul de cuvânt al Președinției, Ibrahim Kalin, a declarat că luarea de poziție a amiralilor „i-a amintit de zilele loviturii de stat” din 2016. „Trebuie să știe că iubita noastră națiune și reprezentanții săi nu vor permite niciodată această stare de spirit”, a scris el pe Twitter.

Erdogan a rezistat unei încercări de lovitură de stat în iulie 2016, pe care a imputat-o ulterior partizanilor predicatorului musulman Fethullah Gulen, refugiat în SUA. 

Primarul Istanbulului, Ekrem Imamoglu, care face parte din partidul de opoziție CHP, este, de asemenea, un adversar înverșunat al proiectului „Canal Istanbul” din rațiuni financiare și de mediu, motiv pentru care Ministerul de Interne a deschis o anchetă și în privința lui, în noiembrie. 

Convenția de la Montreux și interesele Rusiei

Convenția de la Montreux, încheiată în 1936, prin care Turciei i se acordă control asupra strâmtorilor Bosfor și Dardanele, autorizează libera trecere a navelor prin strâmtoare, însă limitează numărul și dimensiunile acestora. Documentul limitează, de asemenea, în cazul navelor militare, durata prezenței lor în zonă.

În general, navele de război ale țărilor din afara regiunii, cu o greutate mai mare de 10.000 de tone nu pot intra în Marea Neagră. În cazul în care mai multe vase ale aceleiași țări intră în Marea Neagră, tonajul lor total nu trebuie să depășească 45.000 de tone. În plus, navele țărilor din exteriorul regiunii nu pot rămâne în Marea Neagră mai mult de 21 de zile consecutiv. Portavioanele nu au acces, iar statele care trimit nave în Marea Neagră trebuie să își anunțe în avans Turciei intențiile.

Convenția de la Montreux a fost invocată în ultimii ani de Rusia în special în probleme militare și de securitate. În timpul războiului dintre Rusia și Georgia, din 2008, Moscova a acuzat că navele americane cu ajutor umanitar pentru georgieni ar încălca prevederile Convenției.

Apoi, în timpul crizei din Crimeea, Moscova a invocat respectarea acelorași prevederi ale Convenției de la Montreux, după ce Washingtonul anunțase prelungirea prezenței distrugătorului USS Truxtun în regiune.

În 2019, când distrugătorului american Donald Cook a intrat în Marea Neagră, armata rusă a anunțat că îi monitorizează mișcările și a reamintit că, în conformitate cu Convenția de la Montreux, USS Donald Cook nu poate rămâne în Marea Neagră mai mult de 21 de zile, fiind o navă de război care aparține unei țări fără litoral la Marea Neagră.

Sursa: DIGI24

Tags

Alte Noutati

LIVE
Meteo Chișinău
9,96
Cer senin
Umiditate:70 %
Vint:1,54 m/s
Sat
15
Sun
15
Mon
17
Tue
16
Wed
14
Arhivă Radio Chișinău