Veaceslav Ioniță: Pentru a evita creșterea bruscă a tarifelor la transport este necesară o perioadă de 5-7 ani de ajustare și soluționarea problemelor din domeniu

  • 11 Decembrie 2019 12:14
Veaceslav Ioniță: Pentru a evita creșterea bruscă a tarifelor la transport este necesară o perioadă de 5-7 ani de ajustare și soluționarea problemelor din domeniu

Tarifele la transport trebuie scoase de sub influența politicului, acestea trebuie să fie reglementate de o autoritate independentă. Pentru a nu crea alte structuri, este necesar ca reglementatorilor existenți să le fie delegată această funcție așa cum s-a procedat și în cazul altor servicii publice.

Însă, pentru a evita creșterea bruscă a tarifelor este necesar ca reglementatorii să aibă o perioadă de 5-7 ani de ajustare a tarifelor, în paralel cu soluționarea problemelor din domeniu, care și provoacă creșteri nejustificate de tarife, consideră economistul IDIS Viitorul Veaceslav Ioniță, informează MOLDPRES.

Expertul scrie pe blogul său că ultima dată tariful a fost ajustat în 2014, când a fost ridicat până la 0,48 lei/km, după ce din 2009 a fost menținut la nivel de 0,38 lei/km. Însă, de la ultima majorare a tarifelor costurile curente ale transportatorilor au crescut semnificativ, în special aceasta se referă la salarizarea șoferilor. În perioada respectivă, salariul pe economie a crescut în medie cu 80 la sută, de la 4090 lei în 2014 la 7400 lei în 2019.

Pe de altă parte, piața transportului de pasageri în Moldova este una fărâmițată, unică în Europa. În prezent, pe piață activează 498 de companii, care deservesc peste 7 mii de rute, dintre care patru mii de rute raionale și peste trei mii de rute internaționale. Transportul public este dominat de autobuse de capacitate mică de până la 20 pasageri, care constituie 2/3 din totalul parcului de autobuse. Există un număr mare de operatori cu un singur sau 2-3 vehicule, iar între ei nu există nici o formă de cooperare pentru optimizarea rutelor și minimizarea costurilor, consideră Ioniță.

Potrivit acestuia, în condițiile unei fărâmițări excesive a pieței transportului interurban, costurile de operare sunt ridicate, respectiv majorarea de tarif parțial este determinată de sistemul ineficient de organizare a transportului de pasageri. În opinia expertului, optimizarea rutelor interurbane ar permite reducerea costurilor cu minim 20 la sută.

Uzura morală și fizică a transportului public de pasageri este foarte înaltă, în prezent pe drumurile țării circulând 11,5 mii de autobuse cu o vârstă de peste 26 de ani. Altfel spus, jumătate din parcul de autobuse sunt de fapt sicrie pe roți, care zilnic pun în pericol viața și securitatea pasagerilor, menționează economistul.

El propune mai multe soluții, inclusiv una imediată: anularea restricțiilor de vârstă la importul de autobuse, „ceea ce ar duce la întinerirea cu zece ani a vârstei parcului de autobuze”. Soluția pe termen mediu ar fi ca tarifele să fie reglementate de o autoritate independentă. Iar, potrivit economistului, soluția pe termen lung ar fi regândirea rețelei de transport interurban. Sute de companii, mii de rute, autobuse de capacitate mică, lipsa de cooperare între operatori, „cresc nejustificat cu cel puțin 20-30% costurile de transport ale pasagerilor”.

Transportatorii au anunțat pentru astăzi un protest la care, potrivit acestora, vor participa în jur de 1500 unități de transport din 35 de raioane și municipii. Protestatarii solicită majorarea tarifului de la 48 de bani la 72 de bani per kilometru. În urma mai multor discuții dintre patronii rutelor și reprezentanții Ministerului Economiei și Infrastructurii, părțile au elaborat un memorandum care încă nu a fost semnat.

 

 

 
Tags

Alte Noutati

LIVE: Colecția de Jazz cu Daniela Nicolae
Meteo Chișinău
12,18
Nori împrăștiați
Umiditate:79 %
Vint:2,57 m/s
Sat
13
Sun
15
Mon
15
Tue
15
Wed
16
Arhivă Radio Chișinău