Un licean a ajutat NASA să facă o desoperire istorică

• 11 Ianuarie 2020 21:15
Un licean a ajutat NASA să facă o desoperire istorică

Elevul Wolf Cukier de la un liceu din New York face parte din misiunea TESS a NASA, concepută special pentru căutarea de exoplanete (adică planete din afara sistemului nostru solar), notează CNN.

El se poate lăuda cu una dintre cele mai importante descoperiri din cadrul misiunii: a găsit o planetă care orbitează doi sori, prima de acest fel descoperită de TESS. TOI 1338 b a fost descoperită la 1.300 de ani lumină depărtare, în constelația Pictor, unde este singura planetă cu două stele.

Planeta are dimensiunile între Neptun și Saturn și cunoaște eclipse regulate ale sorilor săi, arată sursa citată. Cele două stele se învârt una în jurul celeilalte la fiecare 15 zile, una fiind cu 10% mai mare decât soarele nostru, iar cealaltă mult mai mică și mai rece.

”După trei zile, am văzut un semnal dintr-un sistem numit TOI 1338. La început, am crezut că este o eclipsă stelară, dar timpii erau greșiți. S-a dovedit a fi, de fapt, o planetă”, a completat elevul.

Patru telescopate TESS au studiat în același timp fiecare petec de pe cer vreme de 27 de zile, făcând fotografii la fiecare 30 de minute.
Acestea relevă schimbări în strălucirea stelelor când planetele trec prin fața lor, ceea ce se numește tranzit, metodă care ajută astronomii să determine poziția exactă a planetelor. Dar o planetă cu doi sori face metoda tranzitului mai dificil de aplicat. TESS o poate găsi doar în timpul trecerii prin fața soarelui mai mare. Planetele cu doi sori, mai ales când unul dintre aceștia este mai slab, ca în acest sistem solar, sunt mult mai greu de descoperit de către TESS. Iar contribuția liceeanului Wolf Cukier a fost decisivă pentru descoperirea acesteia.

Sursa: Libertatea