UE critică aprobarea ''grăbită'' a vaccinului Pfizer-BioNTech de către britanici

• 02 Decembrie 2020 15:45

Uniunea Europeană a criticat aprobarea rapidă de către autoritățile britanice a vaccinului împotriva COVID-19 produs de Pfizer-BioNTech, susținând că procedura europeană, deși puțin mai lentă decât cea britanică, este mai riguroasă, relatează Reuters, citat de Agerpres.

Regatul Unit a devenit miercuri prima țară din lume care a autorizat utilizarea pe scară largă a unui vaccin împotriva COVID-19, aviz venit la puțin mai mult de o lună după începerea evaluării datelor testelor clinice în urma unui proces de aprobare efectuat în regim de urgență.

Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA), însărcinată cu omologarea medicamentelor în UE, a reacționat la anunțul britanic afirmând că procedura europeană de autorizare este mai de încredere, întrucât se bazează pe mai multe date și implică mai multe verificări. EMA a reafirmat că va decide până pe 29 decembrie dacă va acorda o autorizație provizorie pentru vaccinul Pfizer-BioNTech.

La rândul său, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a spus și el că procedura EMA este ''cel mai eficient mecanism de reglementare prin care tuturor cetățenilor europeni li se va oferi acces la un vaccin sigur și eficace''.

Unii europarlamentari au fost chiar și mai expliciți în criticile lor față de Regatul Unit, țară care a ieșit anul acesta din UE și se află în negocieri delicate cu europenii privind relațiile post-Brexit. ''Considerăm această decizie ca fiind problematică și recomand statelor membre să nu repete procesul în același mod'' ca britanicii, a declarat Peter Liese, eurodeputat membru al partidului cancelarului german Angela Merkel. ''Câteva săptămâni în plus de examinare aprofundată de către EMA sunt de preferat unei autorizări de urgență grăbite pentru distribuirea unui vaccin'', a adăugat acesta.

Conform normelor europene, un astfel de vaccin necesită autorizarea EMA, dar statele membre ale UE pot să apeleze la o procedură de urgență care le permite distribuirea temporară a vaccinului.

Agenția de Reglementare a Produselor Sanitare și Medicale (MHRA) din Regatul Unit a insistat că autorizarea vaccinului produs de compania americană Pfizer împreună cu cea germană BioNTech a fost efectuată ''fără a omite proceduri''. ''Siguranța populației va avea mereu prioritate. Această recomandare (de folosire a vaccinului) a fost dată de MHRA după o evaluare științifică foarte riguroasă a fiecărei date'', a explicat responsabilul acestei agenții, June Raine, susținând că aceste vaccin ''îndeplinește cele mai stricte standarde de siguranță, eficacitate și calitate''.