Topul celor mai valoroase și al celor mai puternice branduri, conform Brand Finance Global 500, lansat la Forumul Economic Mondial
-
22 Ianuarie 2019 11:47
Amazon rămâne cel mai valoros brand global (187,9 miliarde dolari), iar Ferrari conduce cursa celor mai puternice branduri, conform raportului Brand Finance Global 500 2019, lansat marți la World Economic Forum, în Davos.
După liderul Amazon, podiumul este completat de Apple (locul 2, cu 153,6 miliarde dolari) și Google (locul 3, cu 142,8 miliarde dolari). Cu toată forța sa de brand, Apple încetinește în piețele emergente și nu dă semne de diversificare, ceea ce ar putea permite Google să reclame locul 2 în 2020.
Ferrari, producătorul italian de supermașini, a recâștigat titlul de cel mai puternic brand al lumii (ultima oară deținut în 2014). Astfel, forța brandului Ferrari a crescut până la un scor Brand Strength Index (BSI) de 94,8 din 100, mai mult decât McDonald's, Coca-Cola, Lego sau Disney.
Firmele de servicii profesionale din Big Four au înregistrat, de asemenea, o performanță notabilă în forța brandului, cu trei dintre acestea (Deloitte, PwC și EY) în clasa de elită AAA+. Al patrulea brand, KPMG (AAA-) are o forță a brandului în ușoară scădere, după un an în care a fost implicat în controversatul audit al Carillion, firma falimentară de construcții din Marea Britanie.
Amazon își menține poziția de cel mai valoros brand global în raportul Brand Finance Global cu o creștere impresionantă de 25%, până la valoarea de 187,9 miliarde dolari, cu peste 30 miliarde dolari mai mult decât Apple, care se clasează pe locul 2. Anul trecut, Amazon a vândut peste 100 de milioane de produse într-o singură zi după care, tot în premieră, firma a depășit valoarea de un trilion de dolari pe Bursă.
Industria de retail a resimțit cel mai puternic impact din partea Amazon și a firmelor similare, pe măsură ce e-commerce și mobile commerce au devenit norma preferată de consumatori. De exemplu, Walmart, care ocupa primul loc în raportul Brand Finance Global 500 cu doar 10 ani în urmă, a coborât sub primele 10 branduri în acest an. Walmart - precum și ceilalți "big box retailers" trebuie să-și dezvolte oferta online și să amplifice experiența consumatorilor în magazine, dacă nu vor să piardă în continuare valoare de brand în favoarea competitorilor e-commerce.
Odată cu disrupția adusă industriilor tradiționale, firmele din sectorul tehnologiei au creat o valoare imensă de brand, ocupând 6 poziții dintre primele 10 cele mai valoroase branduri. După liderul Amazon, podiumul este completat de Apple (locul 2, cu 153,6 miliarde dolari) și Google (locul 3, cu 142,8 miliarde dolari). Cu toată forța sa de brand, Apple încetinește în piețele emergente și nu dă semne de diversificare, ceea ce ar putea permite Google să reclame locul 2 în 2020.
O revenire remarcabilă se observă pentru brandul Microsoft, care urcă de pe locul 6 pe locul 4 în Brand Finance Global 500. Cu o creștere de 47% a valorii de brand (119,6 miliarde dolari), Microsoft a înregistrat cea mai mare creștere din Top 10, brandul beneficiind de succesul transformării către un model de business 'cloud-centric'. Microsoft este un exemplu că firmele se pot adapta schimbării, într-o epocă în care chiar și giganții tehnologiei pot fi depoziționați de start-up-uri și de branduri emergente.
Facebook își păstrează a șaptea poziție în clasament, dar forța brandului a scăzut cu 11% după o succesiune de scandaluri, incluzând rolul firmei în răspândirea de știri false ('fake news'), folosirea de către Cambridge Analytica a datelor personale de pe platforma Facebook și deficiențele de securitate ale platformei.
Industria media este un alt exemplu în care nou-veniții schimbă regulile jocului. Cele mai mari rețele de televiziune au simțit acest lucru, pe măsură ce platformele digitale le cuceresc audiența. Cum tot mai mulți consumatori preferă conținut media disponibil la cerere (on-demand streaming content), gigantul chinez iQiyi a intrat anul acesta, pentru prima oară, în Brand Finance Global 500, cu o valoare de 4,3 miliarde dolari, o creștere de 326% față de evaluarea anului trecut, fiind brandul cu cea mai mare creștere. Platforma video (deținută de Baidu) este răspunsul Chinei la modelul Netflix, cu peste 500 de milioane de utilizatori activi pe lună, ceea ce arată o creștere imensă a cererii de content media din partea consumatorilor chinezi.
La rândul său, Netflix, brandul global de video streaming, marchează cea mai rapidă creștere în valoare de brand în afara Chinei, urcând de pe locul 147 pe 77 în clasament, cu o valoare de 21,2 miliarde dolari și 139 milioane de utilizatori globali.
Prezența brandurilor din China în Brand Finance Global 500 a crescut semnificativ, cu o valoare cumulată de brand de 1,307 miliarde dolari, depășind pentru prima oară pragul de un trilion de dolari.
Ascensiunea Chinei este notabilă în domeniul tehnologiei, unde, pe lângă cea mai accelerată creștere deținută de iQiyi, China este prezentă cu WeChat (valoare 50,7 miliarde dolari, în creștere cu 126%). Brandul deținut de Tencent (la rândul său prezent în clasament) a creat un ecosistem digital pentru un miliard de utilizatori chinezi, care-l folosesc pentru activități zilnice.
Pe lângă tehnologie, sectorul bancar este cel care contribuie masiv la ascensiunea brandurillor chinezești. Tot în premieră, un al doilea brand chinezesc intră anul acesta în top 10 cele mai valoroase branduri globale - China Construction Bank (CCB), cu o valoare de 69,7 miliarde dolari. CBC se alătură astfel băncii ICBC, care încă de anul trecut intrase în top 10 și care este, de altfel, cel mai valoros brand chinezesc.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale. Primele 500 dintre acestea sunt incluse în raportul anual Brand Finance Global 500 2019. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă. Brand Strength Index măsoară eficacitatea performanței unui brand în raport cu competiția.