Termenul de valabilitate a pașapoartelor românești, pentru persoanele de peste 25 de ani, ar putea fi dublat
-
22 Noiembrie 2017 18:07
Ministerul Afacerilor Interne de la București propune dublarea termenului de valabilitate a pașapoartelor pentru persoanele de peste 25 de ani, având în vedere că fizionomia acestora se schimbă foarte puțin, dar și limitarea situațiilor în care se poate solicita pașaport simplu temporar, pentru a evita aglomerația de la ghișee, scrie news.ro.
MAI a spusus dezbaterii publice o serie de modificări și completări la Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate.
Astfel, se propune dublarea termenului de valabilitate a pașaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele cu vârsta de peste 25 de ani.
”Opțiunea a ținut cont de faptul că după această vârstă, schimbările de fizionomie sunt mai puțin accentuate. De altfel, în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene pașapoartele simple electronice au termen de valabilitate de 10 ani”, anunță MAI.
Totodată, reprezentanții Ministerului propun ca, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 și 25 de ani, valabilitatea pașaportului să fie de 5 ani, iar pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani, pașaportul simplu electronic va fi valabil trei ani.
Pentru că una dintre cauzele aglomerației la ghișee, pe timpul verii, are legătură cu faptul că un număr mare de cetățeni preferă să solicite un pașaport simplu temporar, MAI propune limitarea situațiilor în care se poate solicita în regim de urgență un pașaport temporar.
”În prezent, o persoană poate solicita în regim de urgență un pașaport simplu temporar, valabil doar 1 an, fără a i se cere să dovedească urgența invocată, ceea ce a încurajat foarte mulți cetățeni să opteze pentru acest tip de pașaport atunci când au uitat să-și facă din timp documentul de călătorie sau când nu au dorit să aștepte timpul necesar realizării unui document electronic”, spun reprezentanții MAI.
Potrivit acestora, pașaportul temporar va fi eliberat în termen scurt (de la două ore până la maxim trei zile), cum se întâmplă în prezent, doar în anumite cazuri, clar reglementate, cu obligația prezentării documentelor care
dovedesc urgența.
Printre situațiile pentru care se va putea solicita pașaport simplu temporar se numără motive de sănătate sau cazul în care minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale.
Persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un document electronic pot opta pentru un pașaport temporar, care însă le va fi eliberat în termenul legal prevăzut pentru eliberarea pașaportului simplu electronic.
Potrivit MAI, aceste modificări vor completa măsurile administrative dispuse până acum, respectiv deblocarea încadrării a 35 de posturi din sursă externă pentru serviciile de pașapoarte, implementarea unui sistem de programare on line pentru preluarea cererilor de eliberare a pașapoartelor și prelungirea, la nevoie, a programului de lucru cu publicul.
Demersul legislativ va fi însoțit și de o campanie de conștientizare a cetățenilor care va începe din această lună în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe.