Tendințe tehnologice 2023: Taxiurile zburătoare și telefoanele conectate direct prin satelit
-
26 Decembrie 2022 19:59
Luni, 5 decembrie, la ora 01:03, cel mai puternic laser de pe planetă a luat viață la Laboratorul Național Lawrence Livermore (LLNL) din California, într-un experiment care a provocat o undă de șoc în lumea fizicii și nu numai, relatează BBC.
Laserul a țintit o capsulă de combustibil, de mărimea unui bob de piper, creând temperaturi și presiuni care au declanșat o reacție de fuziune – reacție care alimentează soarele, scrie G4Media.
National Ignition Facility (NIF) a mai făcut astfel de experimente și înainte, dar de data aceasta, energia rezultată din reacție a fost mai mare decât puterea laserului folosit pentru a o declanșa.
A fost un moment de referință pentru cercetătorii în domeniul fuziunii și, deși reactoarele de fuziune sunt încă departe de a produce electricitate pe care să o putem folosi, acest lucru arată că fizica funcționează.
„Am făcut primii pași timizi către o sursă de energie curată care ar putea revoluționa lumea”, a declarat directorul LLNL, Kim Budil
Promisiunea unui reactor de fuziune funcțional este uluitoare. Acesta ar avea nevoie de cantități relativ mici de combustibil, nu ar produce gaze cu efect de seră și ar lăsa foarte puține deșeuri radioactive care fac reactoarele nucleare actuale atât de nepopulare.
Succesul de la NIF va stimula zecile de companii private care speră să construiască într-o zi un reactor de fuziune comercial.
Un proiect privat din Marea Britanie speră la un an mare, în 2023. First Light Fusion, cu sediul în apropiere de Oxford, are un mod inedit de a crea condiții de fuziune.
Energie curată de la cele mai rapide obiecte în mișcare de pe Pământ
Acesta lansează un mic disc de aluminiu, cu o viteză de până la 20 km pe secundă, către o țintă special concepută care conține combustibilul necesar pentru fuziune.
La impact, ținta se prăbușește, creând unde de presiune uriașe care pot declanșa o reacție de fuziune.
La începutul acestui an, First Light a confirmat, într-un moment important pentru companie, că a reușit să realizeze fuziunea prin această metodă.
În 2023, echipa va începe să lucreze la Machine 4, un reactor mult mai mare, care speră că va sparge și el bariera magică a fuziunii – obținerea unei cantități de energie mai mari decât cea introdusă.
First Light se află într-o cursă cu zeci de alte firme care încearcă să realizeze fuziunea, dar fondatorul său este încrezător că firma sa este pe drumul cel bun.
„Cred că 2023 va fi anul în care vom face o schimbare strategică semnificativă, de la ceea ce a fost, în esență, un experiment foarte complex și important, la realizarea unor progrese foarte reale către energia de fuziune comercială”, spune Nick Hawker, fondatorul First Light Fusion.
Între timp, în SUA, un alt anunț important în lumea fuziunii ar trebui să vină la începutul anului 2023.
Imaginați-vă un avion care poate decola și ateriza ca un elicopter, dar fără zgomot, cheltuieli și emisii.
Aceasta este viziunea firmelor care dezvoltă așa-numitele aeronave eVTOL (vehicule electrice cu decolare și aterizare verticală).
Proiectate pentru călătorii relativ scurte și pentru o mână de pasageri, zeci de firme din întreaga lume pariază că există o piață pentru ele.
Acestea susțin că aeronavele eVTOL pot reduce costul zborurilor, deoarece motoarele lor electrice sunt mai ieftine de utilizat și de întreținut decât motoarele de elicopter.
În plus, acestea susțin că aeronavele lor sunt silențioase și nu produc emisii.
Vertical Aerospace, cu sediul la Bristol, este una dintre firmele care speră să fie un jucător în această nouă industrie.
Imaginea artistică a aeronavei Vertical Aerospace pe pista de aterizareSursa: Vertical Aerospace
VX4 a decolat pentru prima dată la începutul acestui an. Pentru primul zbor, aeronava a fost legată de sol și a stat în aer doar zece minute.
Dar adevăratele progrese vor veni în 2023, cu o serie de zboruri de testare. Aeronava va trece de la decolarea verticală la zborul înainte și va zbura la altitudini mai mari și la viteze mai mari.
Obiectivul este ca VX4 să fie certificat pentru a transporta pasageri în 2025.
Vertical Aerospace se întrece cu numeroși alți dezvoltatori de eVTOL care testează, de asemenea, aeronave.
Volocopter, cu sediul în Germania, plănuiește teste de zbor publice ale modelului său VoloCity anul viitor. Acesta speră să obțină certificarea aeronavei în 2024 și apoi să lanseze servicii în Singapore, Paris și Roma.
Lilium folosește motoare cu reacție electrice care pot înclina între împingerea verticală și orizontală
Tot anul viitor, Lilium intenționează să construiască prima versiune de producție a eVTOL-ului său. Cu sediul în Germania, Lilium a testat cinci prototipuri de aeronave începând din 2017.
În loc să folosească rotoare, precum Vertical Aerospace și Volocopter, Lilium folosește 30 de jeturi electrice care pot fi înclinate la unison pentru a oscila între tracțiune verticală și zbor înainte.
Marele obstacol pentru toate aceste proiecte este obținerea certificării din partea autorităților de reglementare în domeniul aviației – un proces exigent și costisitor care poate dura ani de zile.
Gata cu notspots?
AST Mobile își construiește sateliții la fabrica sa din Texas.
Chiar și în țările bogate, există unele zone în care oamenilor le este imposibil să obțină un semnal de o intensitate decentă pentru telefoanele lor mobile.
Adăugați la acestea miliardele de oameni din cele mai sărace și mai îndepărtate zone ale planetei care nu au deloc semnal, și veți avea o piață imensă, neexploatată.
AST SpaceMobile, cu sediul în Texas, intenționează să abordeze această lacună de pe piața telefoanelor mobile.
Susținută de unele dintre cele mai mari nume din industria de telefonie mobilă, inclusiv AT&T și Vodafone, a dezvoltat o tehnologie care ar permite unui telefon mobil să se conecteze direct la un satelit pentru a efectua apeluri sau a utiliza date la viteze 5G.
În prezent, are un satelit de testare pe orbita joasă a Pământului, dar în 2023 intenționează să lanseze încă cinci sateliți. Aceștia vor fi capabili să asigure o acoperire intermitentă, un serviciu global continuu urmând să fie disponibil atunci când 100 de sateliți vor fi pe poziție – posibil în 2024.
AST nu va vinde servicii direct clienților, în schimb colaborează cu furnizorii de servicii de telefonie, pentru a oferi acoperirea sa prin satelit ca o opțiune suplimentară.
Aceasta va fi o provocare pentru Starlink, serviciul de bandă largă prin satelit dezvoltat de Elon Musk. Acest serviciu necesită o mică antenă de satelit pentru a se conecta la banda largă.
Ce este Starlink al lui Elon Musk?
AST speră că avantajul de a se putea conecta folosind doar un telefon, la un preț rezonabil, va fi o mare atracție.
„Lacunele de acoperire sunt foarte reale și problematice. Așa că aceasta este o soluție foarte atractivă și o piață foarte mare. Și de aceea am primit atât de mult sprijin din partea operatorilor de rețele mobile”, spune Scott Wisniewski, de la AST SpaceMobile.