Studiul de piață „Export Vision” | Uniunea Europeană reprezintă principala piață pentru produsele din Rep. Moldova. „Ponderea comerțului cu UE a crescut de la 48 la 65% în ultimul deceniu”

  • 30 Ianuarie 14:09
Studiul de piață „Export Vision” | Uniunea Europeană reprezintă principala piață pentru produsele din Rep. Moldova. „Ponderea comerțului cu UE a crescut de la 48 la 65% în ultimul deceniu”

Uniunea Europeană reprezintă principala piață pentru produsele din Rep. Moldova, iar exporturile au crescut semnificativ în ultimii zece ani până la peste 60% din total, arată datele unui studiu de piață, prezentat astăzi, 30 ianuarie, de către Agenția de Investiții. Studiul care identifică tendințele comerciale și prezintă reglementările esențiale pentru exportatori a fost realizat în cadrul programului „Export Vision”, transmite Radio Chișinău.

Expertul Andrei Crigan de la compania Gateway-Partners a precizat în cadrul evenimentului, că ponderea comerțului cu UE a crescut de la 48 la 65% în ultimul deceniu, iar produsele agricole precum strugurii, prunele și cireșele sunt din ce în ce mai prezente pe piața europeană. Totodată, expertul a declarat că siguranța energetică și infrastructura modernizată reprezintă factori esențiali pentru dezvoltarea comerțului.

„Sunt foarte multe informații pe care le-am colectat împreună cu colegii noștri. Iată câteva motive, de ce UE: În primul rând, Uniunea Europeană este principalul partener comercial - 53,7% este din comerțul total, adică importuri plus exporturi. Peste jumătate din exporturile noastre este UE. Al doilea motiv ar fi că UE a devenit o alternativă viabilă a piețelor din Est, pe lângă faptul că putem să vindem în UE avem și prețuri pe hârtie mai bune. Pe zona de exporturi peste 60% este UE. Rep. Moldova este partener comercial numărul 65 al UE cu un volum de schimb de 7,2 miliarde, adică exporturile - 2,4 și importuri 4,8 miliarde. Exporturile moldovenești au crescut și s-au diversificat, chiar și regiunea Transnistreană care nu trăiește cea mai bună perioadă a ei în acest moment – 80% își orienta exporturile către UE și tot de acolo le vine și ajutorul în aceste zile. Și patru, avem parte de siguranță energetică – avem acces la gaze naturale la prețuri competitive, avem poduri, drumuri – asta înseamnă că logistica și comerțul se pot organiza mult mai bine. Iar de pe aeroportul Chișinău în acest moment zburăm în 30 de destinații diferite”, a explicat Andrei Crigan.

Directorul-adjunct al Agenției de Investiții, Irina Tolstousov, a subliniat că Uniunea Europeană constituie piața numărul unu pentru produsele din Rep. Moldova, iar România reprezintă 30% din exporturile moldovenești, însă este necesară o extindere pe alte piețe europene:

„Chiar în această săptămână a avut loc un eveniment ce a vorbit despre reziliența Rep. Moldova în fața crizelor care tot apar regional, local și internațional, iar unul din punctele care a vizat soluțiile pe care le putem face noi pe intern este o abordare multidimensională din perspectiva exportului. UE reprezintă piața numărul unu pentru produsele din Rep. Moldova, iar România cumulează la moment 30% din aceste exporturi – acesta e un lucru bun, dar și un lucru care ar trebui să ne facă pe termen lung, să începem să diversificăm cât mai mult exporturile”, a subliniat Irina Tolstousov.         

„Export Vision” este un program care are ca scop facilitarea și ajutarea companiilor locale să înțeleagă care este specificul unei piețe, care sunt certificatele necesare pentru a accesa piața, dar și care este potențialul de export, a declarat Șeful Departamentului de Promovare a Exportului din cadrul Agenției de Investiții, Corneliu Spinei:

Evenimentul de astăzi este dedicat pieței Europene cu focus pe Industria Alimentară și Agricol. Transmitem mesajul că Agenția de Investiții are ca scop susținerea tuturor sectoarelor din Rep. Moldova pentru a ajuta economia să se dezvolte la nivel național”, a declarat Corneliu Spinei. 

Programul „Export Vision”, lansat în 2018 în cadrul Agenției de Investiții, oferă informație practică antreprenorilor care își doresc să realizeze exporturi. Pe parcursul acestor ani au fost realizate 26 de ediții ale „Export Vision”, la care au participat peste 700 de companii autohtone.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnal Chișinău
Meteo Chișinău
6,24
Ceață
Umiditate:100 %
Vint:1,54 m/s
Fri
9
Sat
6
Sun
2
Mon
1
Tue
1
Arhivă Radio Chișinău