Stilul de viață bazat doar pe consumul de legume nu este suficient pentru a reduce riscurile cardiace (studiu)

  • 21 Februarie 13:37
Stilul de viață bazat doar pe consumul de legume nu este suficient pentru a reduce riscurile cardiace (studiu)

Deși legumele sunt benefice pentru starea de sănătate, consumul lor în cantități mari, dacă nu este însoțit și de alți factori, nu este suficient pentru a reduce riscul de infarct sau de accident vascular cerebral, au anunțat autorii unui studiu de amploare desfășurat în Marea Britanie, informează luni BBC, potrivit Agerpres.

Ceea ce oamenii mănâncă în plus față de legume, cât de multe exerciții fizice practică, precum și locul și felul în care trăiesc reprezintă factori care ar putea avea un impact mai mare asupra stării de sănătate, potrivit autorilor acestui studiu.

Ei accentuează totuși faptul că o dietă echilibrată reduce riscul de apariție pentru multe boli, inclusiv pentru anumite tipuri de cancer.

Cel puțin cinci porții de legume și fructe în fiecare zi sunt recomandate de experții din sănătate, inclusiv de cei de la Serviciul Național de Sănătate (NHS) din Marea Britanie.

Noul studiu, realizat de cercetători de la universitățile britanice Oxford și Bristol în colaborare cu specialiști de la Universitatea Chineză din Hong Kong, a constat în întrebări adresate celor 400.000 de persoane înscrise la o cercetare științifică demarată de UK Biobank, care au fost invitate să completeze un chestionar despre dietele lor, inclusiv despre cantitățile de legume gătite și crude pe care le mănâncă în fiecare zi.

În medie, participanții au spus că mănâncă cinci linguri de legume pe zi: două linguri de legume crude, trei linguri de legume gătite.

Starea lor de sănătate și orice afecțiune a inimii care a dus la tratament în spital sau la deces au fost monitorizate pe parcursul a 12 ani.

Bogate în fibre

Deși riscul de deces cauzat de boli cardiovasculare a fost cu aproximativ 15% mai mic pentru persoanele care mâncau cele mai mari cantități de legume - în special pentru cele care consumau multe legume crude - în comparație cu cele care mâncau cele mai mici cantități de legume, autorii studiului au considerat că acest rezultat ar putea fi explicat prin alți factori.

Acei factori includ stilul de viață al participanților - de exemplu dacă fumau sau consumul de alcool -, precum și locurile de muncă, veniturile și dieta generală.

Ca urmare, autorii spun că studiul lor nu a descoperit o dovadă "a unui efect protector oferit de consumul mare de legume" asupra frecvenței de apariție a afecțiunilor cardiace și ale sistemului circulator.

Ben Lacey, cercetător la Universitatea Oxford, a spus: "Acesta este un studiu important, cu implicații pentru înțelegerea cauzelor dietetice ale bolilor cardiovasculare".

Însă Naveed Sattar, profesor de medicină a metabolismului la Universitatea Glasgow, a spus că rezultatul este "o bună dovadă furnizată de un studiu" a faptului că alimentele bogate în fibre, precum legumele, "pot să contribuie la scăderea în greutate și la îmbunătățirea nivelurilor factorilor de risc care cauzează boli cardiace".

Potrivit aceluiași profesor, concluziile studiului pot fi dezbătute, dar nu ar trebui să afecteze recomandările formulate pe scară largă privind introducerea în dietă a cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi.

De ce trebuie să mâncăm cinci porții de legume și fructe pe zi?

Potrivit recomandărilor NHS, fructele și legume reprezintă o sursă bună de vitamine, precum acid folic, și de minerale, precum potasiu.

Ele conțin și fibre, care contribuie la menținerea sănătății tranzitului intestinal, previn problemele de digestie și reduc riscul de cancer intestinal.

Fructele și legume participă, de asemenea, la reducerea riscului de boli cardiace, accident vascular cerebral și anumite tipuri de cancer.

Ele contribuie și la structura unei diete sănătoase și echilibrate.

Totodată, sunt sărace în grăsimi și calorii (cu condiția să nu fie prăjite sau coapte în cantități mari de ulei).

Critici

Alți experți afirmă că măsurarea cantităților și monitorizarea tipurilor de alimente pe care oamenii le consumă timp de mulți ani, pentru a studia efectele lor asupra riscurilor de apariție a unor boli, reprezintă o pistă de cercetare care este predispusă la erori.

"Din păcate, trebuie să punem sub semnul îndoielii fiabilitatea descoperirilor obținute prin acest studiu, din cauza utilizării unor întrebări simple, prin care autorii se așteptau ca participanții să anunțe o valoare medie a consumului lor de legume", a declarat Janet Cade, profesoară la Universitatea Leeds.

Autorii studiului, publicat în revista Frontiers in Nutrition, afirmă că oamenii care mănâncă multe legume crude ar putea beneficia de o scădere a riscului de boli cardiace deoarece prin gătitul legumelor se elimină nutrimente importante, precum vitamina C.

Uleiul și grăsimea folosite la gătitul legumelor ar putea duce, de asemenea, la creșterea cantității consumate de sare și de grăsimi, doi cunoscuți factori de risc pentru bolile cardiace.

Totodată, oamenii care au o dietă bazată pe multe legume mănâncă mai puține alimente bogate în calorii și mai puține grăsimi, consumând totodată mai multe vitamine și antioxidanți, care pot să prevină procesul de deteriorare a celulelor din organism. A

Tags

Alte Noutati

LIVE: Colecția de Jazz cu Daniela Nicolae
Meteo Chișinău
22,25
Cer senin
Umiditate:64 %
Vint:3,09 m/s
Sun
25
Mon
25
Tue
29
Wed
27
Thu
22
Arhivă Radio Chișinău