Serviciul European de Acțiune Externă a publicat o hartă a rețelelor de dezinformare rusești și chineze. Procesele electorale din Republica Moldova, vizate de campanii de dezinformare
-
18 Martie 13:25

Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE) a publicat o hartă a rețelelor de dezinformare rusești și chineze, alcătuite din 2.055 de canale oficiale de informare, mass-media publice, conturi controlate de serviciile de informații și altele fără legătură directă cu statul, dar care îi difuzează mesajele, informează Agerpres.
Harta, publicată în cel de-al treilea raport privind campaniile de dezinformare străine, permite identificarea legăturilor dintre ele și vizualizarea modului în care Rusia și China interacționează uneori pentru a 'consolida mesajele antioccidentale'.
Conform raportului Serviciul European de Acțiune Externă, rețeaua rusă este alcătuită dintr-un prim nucleu format din canalele oficiale ale Ministerului Afacerilor Externe, ambasade și Serviciului de Informații al Federației Ruse, precum și instituții media care primesc fonduri publice, precum RT, Sputnik, TASS, Ria Novosti, Gazeta sau Ukraine.ru, care 'amplifică' mesajele Kremlinului.
Al doilea cerc este alcătuit din canale care operează sub supraveghere publică fără a-și arăta oficial afilierea. Acestea 'ajută la răspândirea' mesajelor Rusiei în așa fel încât 'narațiunile lor să pară mai organice și mai diverse', cum ar fi 228 de domenii care au promovat campania 'Doppelgänger'.
Este vorba de o campanie care distribuie mesaje în engleză, germană, franceză, spaniolă, poloneză, italiană, turcă, arabă și ebraică care 'sunt implicate în operațiuni menite să submineze democrația și să erodeze sprijinul internațional pentru Ucraina'.
La un al treilea nivel, rețeaua rusă este alcătuită dintr-un set de canale care 'consolidează și distribuie mesaje ale Rusiei fără a fi recunoscute oficial ca parte a rețelei Kremlinului'. Printre acestea se numără canale YouTube, influenceri și rețele precum 'Portal Kombat' care se asigură că 'narațiunile rusești sunt active și rămân influente, chiar și atunci când sursele oficiale au fost restricționate sau interzise'.
Rețeaua rusă își adaptează abordarea la diferite regiuni, mesaje și tipuri de mass-media'.
Într-un an în care jumătate din populația lumii a mers la vot, campaniile de dezinformare s-au concentrat pe mai multe alegeri, cum ar fi cele pentru Parlamentul European, sau cele din Republica Moldova, care a organizat și un referendum privind aderarea sa la UE.
Au fost desfășurate campanii și împotriva NATO, a țărilor membre G7, a Statelor Unite, iar China s-a concentrat în principal asupra Africii.
Atacuri de dezinformare s-au înregistrat împotriva a peste 80 de țări și peste 200 de organizații.
Rețelele sociale 'continuă să fie cel mai profitabil instrument' pentru a ajunge la publicul global.
'Manipularea și interferența informațiilor reprezintă o amenințare majoră la adresa securității UE', a declarat șefa diplomației europene, Kaja Kallas.
UE este din ce în ce mai îngrijorată de interferența Rusiei în ceea ce consideră a fi o campanie hibridă mai amplă a Moscovei, inclusiv prin acte de sabotaj menite să slăbească Occidentul. Pe de altă parte, raportul indică faptul că UE a devenit mai capabilă să evidențieze campaniile desfășurate de Moscova și Beijing pentru a modela opinia publică europeană.