Satelitul TESS al NASA a descoperit o planetă cu dimensiuni similare Terrei

• 17 Aprilie 2019 09:50
Satelitul TESS al NASA a descoperit o planetă cu dimensiuni similare Terrei

Satelitul TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), dezvoltat de agenția spațială americană NASA, a identificat o planetă cu dimensiuni aproximativ similare Terrei, prima astfel de descoperire realizată de acest telescop spațial, relatează miercuri DPA și Press Association.

Planeta, numită HD 21749c, are circa 89% din diametrul Pământului și orbitează o stea din constelația Reticulum, aflată la o distanță de 53 de ani lumină.

Suprafața sa este cel mai probabil stâncoasă și fierbinte, cu temperaturi care ar putea depăși 400 de grade Celsius.

Planeta este foarte apropiată de steaua pe care o orbitează, HD 21749, care are aproximativ 70% din dimensiunea Soarelui, iar o rotație completă durează mai puțin de opt zile.

Descoperirea demonstrează capacitatea telescopului de a identifica planete de dimensiuni mici aflate în jurul stelelor, au notat oamenii de știință. Alte planete pe care le-ar putea descoperi în viitor ar putea avea o atmosferă mai prietenoasă vieții.

Detalii referitoare la această descoperire au fost publicate în Astrophysical Journal Letters.

''În ceea ce privește stelele care sunt foarte apropiate și foarte strălucitoare ne-am aștepta să găsim până la câteva zeci de planete de dimensiunile Pământului. Și, iată, aceasta ar fi prima pentru noi, o piatră de hotar pentru TESS'', a declarat Diana Dragomir de la Institutul Kavli pentru Astrofizică și Cercetări Spațiale din cadrul Massachusetts Institute of Technology (MIT).

"Acesta stabilește calea pentru descoperirea unor planete mai mici aflate în jurul unor stele chiar și mai mici, iar acele planete ar putea fi locuite", a adăugat cercetătoarea.

Echipa de oameni de știință a descoperit anterior o planetă vecină cu HD 21749c, situată la 53 de ani lumină de Terra. Descoperirea a fost anunțată în cadrul întâlnirii Societății Americane de Astronomie care s-a desfășurat în perioada 6-10 ianuarie, la Seattle. Aceasta este o planetă de clasă "sub-neptunică", de aproximativ trei ori mai mare decât Pământul, alcătuită din materie mai densă decât planetele gazoase cu care suntem obișnuiți în Sistemul Solar, fiind de aproximativ 23 de ori mai masivă decât Pământul. Numită HD 21749b, ea se învârte în jurul aceleiași stele din constelația Reticulum, completând orbita în 36 de zile, iar temperatura medie de la suprafața planetei este de aproximativ 150 grade Celsius.

Satelitul TESS, dezvoltat de Administrația Națională pentru Aeronautică și Spațiu (NASA) în colaborare cu Massachusetts Institute of Technology (MIT) și lansat la 18 aprilie 2018, caută exoplanete ce orbitează în jurul unor stele situate la mai puțin de 300 ani lumină de Terra.

sursa: AGERPRES