Renault și Nissan au la dispoziție doi ani pentru a-și întări alianța
-
04 Iulie 2018 17:41
Renault și Nissan și-au acordat doi ani pentru a decide o posibilă fuziune între cei doi producători auto sau să găsească un mecanism alternativ pentru a-și consolida parteneriatul, au declarat pentru Bloomberg surse care au dorit să-și păstreze anonimatul.
O soluție pentru cimentarea legăturilor va fi găsită înainte ca Carlos Ghosn, președintele ambilor companii, să demisioneze din funcția de director general al Renault, în 2022, susțin sursele. Ghosn, care a fost numit în fruntea Renault pentru o perioadă de patru ani, declarase anterior că ar putea demisiona înainte de încheierea mandatului.
Reprezentanții Nissan și Renault nu au comentat informația.
Miercuri dimineață, acțiunile Renault au urcat la Bursa de la Paris cu 3,1%, cel mai semnificativ avans din ultimele șapte săptămâni. La prânz, titlurile înregistrau un avans de 1,9%, la 73,77 euro. La închiderea ședinței Bursei de la Tokyo, acțiunile Nissan au urcat cu 0,2%.
Printre opțiunile discutate de cei doi producători auto se află înființarea unei companii holding în care Renault și Nissan sunt sub aceeași umbrelă, susțin sursele.
"Alianța continuă analizarea opțiunilor pentru evoluția afacerii. Nu avem de anunțat schimbări a structurii operaționale sau a acționariatului și nu s-a stabilit un termen pentru așa ceva", a afirmat Jonathan Adashek, purtător de cuvânt al alianței Renault-Nissan-Mitsubishi.
Ghosn, care este și președintele Mitsubishi Motors, a afirmat luna trecută că cei doi producători auto din Japonia nu vor fi preluați de Renault și există multe posibilități pentru susținerea alianței dintre Nissan, Renault și Mitsubishi.
Sursele susțin că una din posibilități ar fi ca sediul companiei holding să fie în Londra sau în Olanda.
Președintele director general de la Renault, Carlos Ghosn, a promis că va profita de noul său mandat de patru ani în fruntea alianței Renault-Nissan pentru a identifica mijloacele prin care poate fi consolidat edificiul astfel încât acesta să supraviețuiască și după plecarea lui Ghosn. Este însă vorba despre o sarcină dificilă deoarece trebuie păstrată identitatea fiecărui partener și menajate suspiciunile marilor acționari francezi și japonezi.
Alianța Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit anul trecut cel mai mare producător mondial de automobile, cu 10,6 milioane unități, mai mult decât Volkswagen și Toyota. Alianța regrupează zece mărci de automobile, 470.000 de salariați și 122 de uzine pe toate continentele.
În martie, Reuters informa că producătorii auto Renault și Nissan discută o adâncire a cooperării, iar Guvernul francez, acționar majoritar al Renault, ar putea renunța la influența sa la Renault, în timp ce Renault ar putea renunța la controlul asupra Nissan. Renault deține 43,4% din Nissan, în timp ce Nissan deține 15% din Renault, într-un parteneriat care a început în anul 1999. Mitsubishi Motors s-a alăturat alianței în 2016, după ce Nissan a preluat o participație de 34% în compania niponă.
În prezent, industria auto trece printr-un proces de consolidare, iar alianța caută să-și întărească poziția înainte ca Ghosn, principalul ei arhitect, să se pensioneze în următorii ani, după ce a supervizat parteneriatul aproape 20 de ani.
Cei trei producători auto au un parteneriat unic prin care își reduc costurile, inclusiv în domeniul cercetării-dezvoltării, procurarea componentelor și producția, pentru a concura mai bine cu rivalii Volkswagen și Toyota.
Deși obiectivul alianței este majorarea vânzărilor și a profitabilității, fiecare dintre cei trei producători auto dorește să-și mențină independența, ceea ce diferențiază grupul de Volkswagen și Toyota, a spus Ghosn. Acesta a adăugat că grupul celor trei companii trebuie să găsească un sistem astfel încât alianța să fie sustenabilă, indiferent cine conduce fiecare producător sau alianța.
Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piața auto europeană.
Sursa: Agerpres