RAPORT | Topul televiziunilor tendențioase în electorală este condus de NTV și Accent

  • 11 Octombrie 14:07
RAPORT | Topul televiziunilor tendențioase în electorală este condus de NTV și Accent

Topul televiziunilor tendențioase în campania electorală pentru alegerile locale este condus de NTV Moldova și Accent TV, urmat de RTR Moldova, Publika TV și Prime. Dacă primele trei îl prezintă în context exclusiv pozitiv pe Ion Ceban, iar pe ceilalți candidați practic îi neglijează, atunci ultimele două furnizează știri negative în special despre Andrei Năstase. Cele mai imparțiale televiziuni sunt Pro TV, TV8, Moldova 1, Jurnal TV și TVR Moldova.

Așa arată datele celui de-al doilea raport de monitorizare a felului în care este reflectată campania electorală pentru alegerea primarului general al municipiului Chișinău, prezentat de către comunitatea WatchDog.MD.

Într-o conferință de presă la IPN, Rodica Pîrgari, una din autorii proiectului, a menționat că Andrei Năstase a fost ținta a mai multe știri negative decât toți candidații luați împreună. „Acest  lucru este atestat din cauza numărului mare de știri negative de la posturile din holdingul media ale lui Vlad Plahotniuc: Prime și Publika TV”, spune Rodica Pîrgari.

Date interesante apar în cazul candidatului PSRM. Dacă în perioada 9-22 septembrie și Ion Ceban a fost ținta denigrării din partea posturilor Prime TV și Publika TV, de data aceasta el nu a mai fost atacat atât de dur. „Și de data aceasta, posturile NTV Moldova, Accent TV și RTR Moldova l-au reflectat pe Ion Ceban în mare parte pozitiv”, menționează Rodica Pîrgari.

Valeriu Pașa, expert WatchDog.MD, a menționat că următorii în clasament la capitolul mediatizare sunt Dorin Chirtoacă, Ruslan Codreanu și Victor  Chironda. Printre cei mai puțin mediatizați candidați sunt Serghei Toma, Vitalie Marinuța și Andrei Donică (s-a retras din competiție, n.r.). Valeriu Pașa consideră că, cel mai probabil, Prime TV a evitat în ceste două săptămâni să-l denigreze pe Ion Ceban, urmare a monitorizării acestui post de către Consiliul Audiovizualului.

Expertul WatchDog.MD a mai spus că a scăzut numărul de știri echilibrate la Jurnal TV, RTR Moldova, Publika TV și NTV Moldova. „Jurnal TV s-a transformat într-un fel de buletin dedicat candidaților acolo unde ei prezintă lucrurile așa cum le place lor, fără să fie stimulată și o gândire critică din partea telespectatorilor”, constată Valeriu Pașa. El spune că este îngrijorător faptul că absoluta majoritate a televiziunilor nu au respectat cadrul legal privind prezentarea sondajelor de opinie.

Valeriu Pașa apreciază încălcările admise de televiziuni în reflectarea candidaților ca fiind „foarte grave” și care influențează grav intenția de vot a cetățenilor. Expertul a depus o sesizare la Consiliul Audiovizualului.

Raportul de monitorizare a reflectării campaniei pentru alegerile primarului municipiului Chișinău de către presa televizată s-a făcut în baza analizei buletinelor de știri de la zece posturi TV, în perioada 23 septembrie - 6 octombrie 2019.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Bună dimineața, România!
Meteo Chişinău
6,48 °C
ceață
Umiditate:93 %
Vint:0,36 m/s
Sat
17 °C
Sun
16 °C
Mon
17 °C
Tue
16 °C
Wed
13 °C

Curs oficial BNM 18 Octombrie 2019

MDL RATĂ TREND
EUR 19.3507 0.0943
USD 17.4143 -0.0511
RON 4.0695 0.0197
UAH 0.7026 -0.0008
RUB 0.2721 0.0003
Arhivă Radio Chișinău