Raport prin prisma dimensiunii de gen ”Femeile în Politică”
-
07 Iulie 2016 13:38
În pofida eforturilor depuse de mai multe organizații privind respectarea egalității de gen, dar și a modificărilor la legislația în domeniu aprobate în ultima perioadă, femeile continuă să fie prezente în proporție mult mai mică decât bărbații în mass media din Republica Moldova.Sunt concluziile unui raport prin prisma dimensiunii de gen, implementat…
În pofida eforturilor depuse de mai multe organizații privind respectarea egalității de gen, dar și a modificărilor la legislația în domeniu aprobate în ultima perioadă, femeile continuă să fie prezente în proporție mult mai mică decât bărbații în mass media din Republica Moldova.
Sunt concluziile unui raport prin prisma dimensiunii de gen, implementat de Asociația Presei Independente cu suportul Programului ONU ”Femeile în Politică” și făcut public joi, 7 iulie, în cadrul unei mese rotunde. Participanții la discuții au venit și cu un șir de recomandări pentru îmbunătățirea situației în domeniu.
Potrivit raportului, majoritatea instituțiilor de presă continuă să înregistreze o discrepanță mare la volumul de materiale care îi are ca protagoniști pe bărbați și femei, cele din urmă fiind reflectate mult mai puțin. Chiar dacă situația s-a îmbunătățit ușor față de perioada de monitorizare precedentă, ponderea prezenței femeilor în mass-media locale rămâne una extrem de mică, nereușindu-se echilibrarea prezenței protagoniștilor în materialele difuzate pe bază de gen.
În opinia expertului Vasile Cantarji, situația se explică prin faptul că majoritatea autorilor sunt purtătorii unei mentalități învechite, care promovează conștient sau inconștient stereotipuri. Vasile Cantarji a remarcat rolul mass media în eradicarea acestor norme patriarhale de gen, prezente încă în politica editorială a mai multor instituții de media din Republica Moldova.
Participanții la discuții au venit și cu unele soluții. Aceștia au menționat că jurnaliștii trebuie să găsească surse-femei, dar și să instituie un autocontrol privind respectarea egalității de gen în materialele difuzate, pentru a educa astfel societatea.
Totodată, au fost menționate și recentele modificări la legislația electorală, cea a audiovizualului, Legea presei, Legea cu privire la publicitate, care vor permite o mai bună reprezentare a femeilor în materialele difuzate.
Potrivit Dianei Doroș, șefă adjunctă în cadrul Direcției politici de asigurare a egalității între femei și bărbați din cadrul Ministerului muncii, protecției sociale și familiei, doar printr-o conlucrare strânsă dintre mass media și instituțiile statului se va reuși schimbarea actualului concept învechit de mediatizare a femeilor în presă, dar și în societate.
Potrivit raportului, cele mai echilibrate la capitolul paritate de gen rămân mediile regionale, care reușesc să asigure aproape în totalitate numărul de materiale cu protagoniști bărbați și femei.
În cadrul proiectului participă 30 de instituții media din presa scrisă, TV/radio și mediul online, scopul acestora fiind asigurarea parității de gen în materialele pe care le difuzează.