RAPORT | Cea mai mare parte a instituțiilor mass-media au reflectat campania electorală într-o manieră părtinitoare
-
27 Februarie 2019 14:43
Majoritatea instituțiilor de presă din Republica Moldova au promovat și favorizat câțiva concurenți electorali în campania electorală pentru alegerile parlamentare de duminică, potrivit unui raport prezentat astăzi la Chișinău de organizațiile de media. Rezultatele monitorizării par să confirme îngrijorările manifestate în ultimii ani privind concentrarea masivă a presei din Republica Moldova în mâinile câtorva proprietari. Experții cer penalizări mai mari pentru radiodifuzorii care încalcă legea.
Partidul Democrat și Partidul Socialiștilor au fost cei mai mediatizați concurenți electorali și prezentați cel mai des în tonalitate pozitivă, potrivit raportului pe ultima săptămână de campanie.
Pe de altă parte, Blocul ACUM și candidații săi au fost cel mai des reflectați în context negativ, constată raportul elaborat de Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent în urma monitorizării a 12 posturi de televiziune și 16 portaluri de știri și ziare.
În ultima săptămână de campanie s-au păstrat tendințele constatate și anterior - multe televiziuni au continuat să reflecte campania într-o manieră părtinitoare, a concluzionat reprezentanta Coaliției pentru alegeri libere și corecte, formată din peste 30 de organizații neguvernamentale, Polina Panainte.
Cele mai multe posturi TV importante au reflectat campania într-o manieră părtinitoare. Au existat câțiva concurenți electorali care au beneficiat de o frecvență mare a aparițiilor, pe o tonalitate pozitivă și un număr de candidați care au fost prezentați mai rar și adesea atacați.
Este cunoscut faptul că presa influențează alegătorii, de aceea autoritatea de reglementare în domeniu ar trebui să aplice penalități mai mari, consideră directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei.
Lumea este influențată de ce spune media și rezultatul alegerilor reflectă, într-un fel, și modul a fost mediatizată campania. Este cazul ca membrii Consiliului Audiovizualului să aplice și sancțiuni care să fie și eficiente, pentru că nu sunt eficiente deloc, a menționat Petru Macovei.
În ultimii ani, atât societatea civilă de la Chișinău, cât și organizațiile internaționale au atras atenția în repetate rânduri la fenomenul concentrării mass-media din Republica Moldova în jurul unor grupuri politice și economice care ar avea legătură cu liderul Partidului Democrat Vlad Plahotniuc și cu președintele Igor Dodon. De asemenea, un raport adoptat în noiembrie de Parlamentul European, face referire, printre altele, la monopolizarea pieței mass-media și a publicității, și slăbirea organelor de presă independente.