Promo-LEX susține modificarea legislației naționale electorale

  • 25 Mai 10:31
Promo-LEX susține modificarea legislației naționale electorale

Experții Promo-LEX au formulat și înaintat peste 260 de propuneri de îmbunătățire a legislației naționale electorale. Acestea au fost dezbătute, astăzi, în cadrul evenimentului de prezentare a proiectului Codului electoral și a propunerilor de modificare a legislației conexe, organizat de Comisia Electorală Centrală, în parteneriat cu Asociația Promo-LEX.

La discuții au participat reprezentanți ai autorităților centrale, partidelor politice, organizațiilor societății civile și partenerii de dezvoltare care au analizat și prezentat opiniile despre reforma electorală.

La ceremonia de inaugurare a evenimentului, directorul executiv Promo-LEX  Ion Manole a menționat că, cele peste 260 de propuneri de modificare a legislației, formulate de experți, au la bază analiza evoluțiilor în domeniul de referință din spațiul european, experiența de 30 de ani de dezvoltare a pluripartitismului în Republica Moldova și unele hotărâri ale Curții Constituționale, prevederile cărora sunt obligatorii, precum și constatările numeroaselor misiuni de observare a alegerilor.

Opinia Promo-LEX asupra modificărilor recomandate a fost prezentată de către directorul de program al Asociației, Nicolae Panfil, care s-a referit la majoritatea capitolelor Codului electoral existent, inclusiv, dreptul de a alege și de a fi ales, organele electorale, asigurarea materială a desfășurării alegerilor și finanțarea campaniilor electorale, listele electorale, desemnarea și înregistrarea candidaților etc.

Raportorul a salutat inițiativa de permanentizare a activității organelor electorale  și cea de constituire și activitate a CEC în componența a 7 membri, 2 dintre care vor reprezenta proporțional majoritatea și opoziția parlamentară. Totodată, pentru a evita riscul ca membrii CEC numiți de Parlament și Guvern să reprezinte doar majoritatea parlamentară, Promo-LEX recomandă  ca, unul din doi membri ce urmează a fi desemnați de Guvern să reprezinte organizații ale societății civile, la fel cum unul din doi membri desemnați de Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui să reprezinte un doctor în drept.

Alte reglementări prevăd extinderea categoriilor de date cu caracter personal din rapoartele financiare ale partidelor politice și ale concurenților electorali care urmează să devină publice. Acestea vor include numele și prenumele, locul de muncă și funcția publică sau de demnitate publică ocupată dacă este cazul, precum și data donației, suma donată și modul efectuării donației.

La fel, în contextul în care cca. 80-85% din cheltuielile concurenților electorali sunt făcute pentru publicitate, Promo-LEX apreciază intenția CEC de a verifica mai minuțios aceste costuri prin solicitarea prestatorilor de servicii media de a prezenta săptămânal, pe parcursul perioadei electorale, informații privind veniturile obținute din publicitatea politică/electorală. Totodată, experții consideră însă necesar ca această informație, de rând cu datele privind condițiile de oferire a spațiului publicitar (inclusiv prețul/minut) să fie făcute publice pe pagina CEC.

Modificarea cu privire la organizarea alegerlor pe parcursul a două zile, este agreată de Promo-LEX cu recomandarea insistentă de a stabili în Codul electoral lista de motive obiective pentru care se va permite o astfel de derogare.

De asemenea,  este apreciată intenția CEC de a organiza secții de votare pentru o localitate sau mai multe localități în care, conform datelor Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, se află temporar sau domiciliază permanent în străinătate cel puțin 500 de alegători cetățeni ai Republicii Moldova.

În aceeași ordine de idei, Promo-LEX susține perfecționarea mecanismului de creare a secțiilor de votare pentru alegătorii din regiunea transnistreană prin raportarea datelor din Registrul de stat al alegătorilor la dinamica participării din ultimele 3 scrutine naționale. Totuși, Promo-LEX este categoric împotriva admiterii caracterului discreționar în ceea ce privește organizarea alegerilor pentru alegătorii localităților din stânga Nistrului și consideră că este obligația statului Republica Moldova de a asigura condiții minime de a-și realiza dreptul de a alege pentru toți cetățenii săi.

Experții Promo-LEX  își doresc un proces transparent de consultare publică, de expertizare și analiză a procesului de modernizare a legislației electorale și recomandă autorităților să respecte toate procedurile necesare.

Tags

Alte Noutati

LIVE
Meteo Chișinău
24,4
Cer senin
Umiditate:67 %
Vint:1,54 m/s
Fri
25
Sat
25
Sun
25
Mon
27
Tue
28
Arhivă Radio Chișinău