Președintele Nicolae Timofti a organizat o recepție la final de mandat
-
17 Noiembrie 2016 19:03
Președintele Nicolae Timofti a organizat astăzi o recepție la final de mandat. El a declarat în fața șeflor misiunilor diplomatice, că în calitatea sa de Președinte, șia- propus să mențină instituția prezidențială în afara oricăror jocuri politice.
Totodată, instituția prezidențială s-a pronunțat tranșant pe marginea subiectelor fundamentale,
Mandatul de șef al statului mi-a fost încredințat într-o perioadă care avea să pună capăt unei crize constituționale de mai bine de doi ani. Dar să știți că apele nu s-au limpezit imediat. A trebuit să facem față încă multor frământări. În decurs de patru ani, am desemnat opt Prim-miniștri.
El a mai spus că a acceptat mandatului de șef al statului – datorită faptului că este un pro-european convins și sunt încrezător în viitorul european al țării noastre. Și clasa politică avea, pe agendă, un program ambițios de reforme europene.
Discursul integral al președintelui Republicii Moldova Nicolae Timofti:
„Excelențele Voastre,
Doamnelor și domnilor Ambasadori,
Distinși oaspeți,
Onorată asistență,
Aș dori ca evenimentul de astăzi să fie mai puțin oficial, decât cele la care invită, de regulă, Președintele Republicii.
Trebuie să recunosc că, după 35 de ani de activitate în domeniul justiției, m-am convins de faptul că există un domeniu la fel de complex, iar uneori și mai complex – politica.
Nu m-am gândit niciodată că îmi voi finaliza cariera nu pronunțând sentințe, dar promulgând legi și desemnând Prim-miniștri.
Acum 4 ani și 8 luni, într-o atmosferă solemnă, dar și deosebit de emoționantă pentru mine, cu mâna pe Constituția Țării și în fața Parlamentului și a Curții Constituționale, am jurat să-mi dăruiesc toată puterea și priceperea propășirii Republicii Moldova, să apăr democrația, suveranitatea, independența și integritatea teritorială a Moldovei.
Am devenit astfel primul Președinte fără de partid și fără doctrină politică. Dar am avut un atu mai puternic – am făcut din Constituție doctrină politică. Grație acestui fapt, cred, mă pot considera un Președinte corect.
M-am străduit să nu încalc normele constituționale. Asta pentru a nu compromite democrația, echilibrul puterilor și drepturile fundamentale ale cetățenilor țării.
În calitatea mea de Președinte, ales prin votul parlamentarilor, mi-am propus să mențin instituția prezidențială în afara oricăror jocuri politice. Am depus eforturi pentru a fi un Președinte-mediator obiectiv, nu un jucător părtinitor în frecventele dispute politice, care au amenințat unitatea societății noastre.
Probabil, nu am fost cel mai popular Președinte pentru presa națională. Unii consideră că am fost „scump la vorbă”. Argumentul meu este simplu: nu accept vorbe goale lipsite de substanță.
Și acesta nu a fost un cusur, ci un principiu pe care mi l-am asumat venind în această funcție.
Totodată, instituția prezidențială s-a pronunțat tranșant pe marginea subiectelor fundamentale, evitându-le pe cele de epizod. Am comunicat cu societatea, ori de câte ori a fost necesar, în modul și forma în general practicată de instituțiile de acest resort.
Dragi prieteni,
Mandatul de șef al statului mi-a fost încredințat într-o perioadă care avea să pună capăt unei crize constituționale de mai bine de doi ani. Dar să știți că apele nu s-au limpezit imediat. A trebuit să facem față încă multor frământări. În decurs de patru ani, am desemnat opt Prim-miniștri.
Ceea ce înseamnă că, în Reședința de pe strada Nicolae Iorga, s-a discutat fierbinte, cu emotivitate, și nu întotdeauna finalitatea a fost cea dorită. Ba mai mult, au fost momente când pierdeam orice speranță, ca în ultimă instanță, să găsim o formulă de compromis. Era un exercițiu firesc pentru politicieni, dar obositor pentru cetățenii care n-au împărtășit întotdeauna deciziile luate la vârf.
Doamnelor și domnilor,
Am acceptat oferta decidenților politici de a susține acest examen foarte serios – exercitarea mandatului de șef al statului – datorită faptului că sunt un pro-european convins și sunt încrezător în viitorul european al țării noastre. Și clasa politică avea, pe agendă, un program ambițios de reforme europene.
Astăzi, sunt mândru de faptul că mandatul meu a fost marcat de cea mai eficientă, cea mai oportună și corectă decizie politică – semnarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană și Liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni. Acest lucru a fost un succes!
Apropierea Republicii Moldova de standardele de viață europene, de paradigma politică europeană trebuie să constituie în continuare obiectivul principal în politica externă. Țara noastră nu poate avea alternativă pentru modernizare.
Cred în potențialul uman și politic al Uniunii Europene, care reprezintă pentru noi o valoare.
Ne-am bucurat, în procesul de negociere și avansare pe agenda europeană, de sprijinul prietenilor și al partenerilor noștri. Am constatat acest fapt ori de câte ori am avut ocazia. Și cu acest prilej, adresez cordiale mulțumiri Excelențelor Sale Domnilor Ambasadori, care reprezintă aceste țări în capitala Republicii Moldova.
Printre pașii care mi-au adus o satisfacție morală și spirituală consider a fi și aducerea în albia firească a relațiilor cu totul speciale dintre Chișinău și București.
Am avut relații cordiale atât cu Domnul Președinte Iohannis, cât și cu Domnul Președinte Băsescu, care recent a devenit și cetățean al Republicii Moldova.
Vreau să cred că, în perioada următoare, nu vor fi afectate bunele relații cu vecinii noștri – România și Ucraina – relații la care ținem atât de mult. Cu atât mai mult, cu prietenii noștri din administrația de la Kiev va trebui să ne susținem reciproc în soluționarea unei probleme cruciale, de sorginte constituțională – integritatea teritorială. Da! Suveranitatea și integritatea teritorială, al căror garant este Președintele Republicii.
Întotdeauna mi-am dorit sincer ca Republica Moldova să aibă relații bune și prietenești cu Federația Rusă, de care ne leagă o perioadă lungă de conviețuire. Continui să cred cu fermitate că aceste relații trebuie să se bazeze pe încredere și respect reciproc.
Securitatea statului este una dintre prerogativele fundamentale ale șefului statului. Statutul de neutralitate, supus unor dezbateri perpetue, nu poate și nu trebuie să fie un impediment în calea modernizării statului în materie de apărare și asigurare a securității.
Cooperarea cu SUA și cu NATO, în marja Planului Individual de Acțiuni Republica Moldova – NATO, ne-a oferit multiple oportunități în sectorul de apărare și securitate, inclusiv în unele domenii precum: securitatea ecologică, pregătirea militarilor pentru misiunile pacificatoare și reforma militară.
Vreau să remarc, însă, că neutralitatea statului nostru rămâne un articol nefuncțional atâta timp cât trupele Federației Ruse staționează în continuare pe teritoriul din stânga Nistrului, contrar voinței noastre și în pofida angajamentelor asumate, la nivel internațional.
Doamnelor și domnilor,
Permiteți-mi să recunosc și un adevăr dificil.
Securitatea statului, deopotrivă cu credibilitatea în instituțiile de drept, a fost afectată dramatic de mega frauda din sistemul bancar. Această pagină rușinoasă nu pot s-o omit, oricât de jenant nu ar fi pentru un Președinte.
S-a produs sub mandatul meu, chiar dacă Consiliul Suprem de Securitate, sub egida șefului statului, încă în vara lui 2012, și ulterior, avertiza conducerea Băncii Naționale, Guvernul, Procuratura, dar și în particular, despre adevărata stare de lucruri din sistemul bancar și recomanda organizarea unui audit extern. Hotărârile Consiliului Suprem de Securitate nu au însă caracter de obligativitate. Astfel, instituțiile de resort au rămas inerte la recomandările noastre, iar criza s-a aprofundat.
Pe parcursul mandatului meu, ne-am confruntat cu mai multe provocări. A trebuit să facem față embargoului impus de Federația Rusă, să ne menținem în fața unor riscuri mari în contextul crizelor din regiune, mă refer la vecinii noștri – Ucraina, dar și multiplelor provocări de pe continentul european.
Toate aceste circumstanțe, direct sau indirect, au avut impact asupra dinamicii implementării agendei de reforme, dar și asupra stării de spirit din societate.
Președintele Republicii este garantul suveranității și independenței naționale. Promovarea și consolidarea identității naționale, a valorilor naționale mi-au asigurat verticalitatea și moralitatea.
Am vorbit cu mândrie și speranță despre limba română chiar și acolo unde se consideră că avem acasă o limbă cu altă denumire – moldovenească.
Independența și identitatea națională, dragostea de țară – acestea au fost principalele atribute de care m-am condus pe durata mandatului meu.
Nici un Președinte, nimeni nu are dreptul să atenteze la valorile noastre naționale, la tradițiile poporului băștinaș și la ale celor care conviețuiesc cu el.
Acesta este testamentul meu pentru succesorii din instituția prezidențială.
Doamnelor și domnilor,
Orice început are și un sfârșit. În timpul apropiat voi face transferul de putere Președintelui nou-ales.
Desigur, la expirarea mandatului, un Președinte lasă amprente în istoria țării sale. Estimările vizavi de prestația unui Președinte nu trebuie făcute în pripă. Timpul este cel care va cristaliza deciziile, comportamentul și le va da valoare sau non-valoare la toate.
Sper că succesorul meu va asigura prosperitatea țării și a cetățenilor, o democrație autentică, evoluție, nu involuție.
Plec cu inima împăcată. Am acționat întotdeauna cu determinare în interesul cetățenilor, am slujit poporului, nu partidului, nu dogmei.
Mandatul de Președinte mi-a expirat, iar misiunea de cetățean continuă. Vă asigur că voi rămâne un cetățean pro-european, încrezut că vom duce la capăt ceea ce am început.
Vă mulțumesc!”