Premieră pentru sectorul vitivinicol: Vinurile R.Moldova, auditate de experți internaționali
-
22 Noiembrie 2019 14:36
R.Moldova are potențialul de a deveni o națiune vinicolă competitivă pe piața externă, dar e nevoie de o colaborare mai eficientă între companiile vinicole autohtone.
Este concluzia auditului calității Vinului Moldovei – cel mai amplu exercițiu de acest fel dedicat sectorului vitivinicol, la care au participat 6 experți de talie mondială din 5 țări. Scopul vizitei specialiștilor cu renume este de a identifica strategii de vânzare a vinurilor în vrac pe piețele UE și occidentale, în contextul unor stocuri mari, care s-au format ca urmare a 3 recolte înalte consecutive, înregistrate la nivel mondial. De asemenea, concluziile formulate în urma degustărilor vor fi luate în considerare la elaborarea strategiei sectoriale „Vinul Moldovei-2030”, la care lucrează Oficiul Național al Viei și Vinului, cu suportul partenerilor externi de dezvoltare.
„Acest exercițiu a fost organizat conform celor mai bune practici. Credem că acest audit va fi util pentru procesul de elaborare a Proiectului Național de Dezvoltare a Industriei Vinicole. Având în vedere că Proiectul de Competitivitate lucrează cu peste 85% din companiile înregistrate în Registrul Vitivinicol, vom continua să oferim asistența necesară în vederea identificării celor mai bune soluții pentru ca Vinul Moldovei să devină competitiv pe plan internațional. Vreau să menționez că am avut un exercițiu asemănător acum 7 ani, cu participarea Masters of Wine și de atunci a fost înregistrat un progres semnificativ. Trebuie să înțelegem că putem învăța și e posibil să ne ajustăm practicile la noile solicitări, cu investiții inteligente, dacă vom ținti domeniile de risc”, spune Diana Lazăr, vicedirector al Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei.
Robert Joseph, expert internațional în Marketing Vinicol, explică procedurile de audit: „Am reieșit din 2 sarcini: reducerea producției de vinuri în vrac în favoarea celor îmbuteliate și creșterea prețului per litru. Respectiv, am degustat circa 200 de vinuri din 2019 și din 2018, căutând printre ele 2 tipuri: vinuri atractive din punct de vedere comercial, adică băubile, la un preț accesibil, și, la polul opus – vinuri premium și super premium care au potențialul de a se regăsi în meniurile restaurantelor de lux din toată lumea. Recomand ca acele concluzii pe care le-am formulat să fie aplicate de tot sectorul vitivinicol, iar actorii din sector să conlucreze așa cum am făcut noi în aceste zile. Nu cred că în lume mai există vreo țară sau regiune care să manifeste o deschidere la exportul de vinuri în vrac și vinuri premium în același timp. Moldova are potențialul de a deveni o națiune vinicolă competitivă pe piața externă, dar e nevoie de o colaborare mai eficientă între companiile vinicole autohtone.”
Auditul s-a desfășurat pe parcursul a 3 zile, timp în care oaspeții – consultanți vinicoli, importatori, distribuitori de vin și jurați în cadrul concursurilor internaționale, în frunte cu Robert Joseph, inclus în Top-10 experți mondiali în domeniul vinicol – au degustat circa 200 de vinuri moldovenești: vinuri de soi vrac de calitate, vinuri vrac din recolta 2019 destinate îmbutelierii, vinuri vrac din stocuri, vinuri îmbuteliate medaliate, dar și vinuri experimentale. Fortificarea reputației vinurilor în vrac, produse în Moldova, dar și identificarea vinurilor care pot impresiona consumatorii și buyerii externi în cadrul expozițiilor specializate au fost obiectivele pe care și le-a propus echipa de experți.
Iată care sunt principalele constatări și recomandări ale experților:
- Vinurile roșii din roada 2019 au impresionat cel mai mult. Per general, vinurile roșii produse în Moldova sunt mai reușite decât cele albe.
- Cel mai reușit exemplu de vin roșu – Merlot – corpolent, băubil, fructat, atractivitate comercială înaltă.
- Saperavi – vinuri interesante, unele exemplare din Moldova sunt mai reușite decât cele produse în Georgia.
- Fetească Neagră și Rară Neagră – potențial bun pentru crearea cupajelor. Se cere crearea unor cupaje noi din soiuri europene și indigene, ceea ce ar diferenția producătorul din RM în multitudinea de oferte de pe rafturile magazinelor din străinătate.
- Fetească Regală – un vin atractiv, caracter distinct, textură bogată, atractivitate comercială înaltă.
- Viorica – un vin fantastic, dar destinat piețelor de nișă, pentru că e complicat să-l asociezi cu gastronomia.
- Sauvignon Blanc – se aliniază stilului Bordeaux (verzui, ierbos), deși în lume este solicitat mai mult stilul fructat.
De asemenea, experții internaționali au formulat recomandări în privința ambalajului sticlelor de vin (sticlă și dop), dar și în privința utilizării butoaielor de stejar pentru maturarea vinurilor. Un alt aspect la care s-au referit specialiștii în domeniul vinicol este sustenabilitatea, ca element indispensabil pentru accesul la piețele din Occident, în special Țările Scandinave.
Inge Straetmans, Manager Regional, „Vinex Wine Exchange” a atras atenția și la aspecte ce țin de sustenabilitate „Dacă vrei să ajungi pe rafturile magazinelor din Suedia, bunăoară, s-ar putea să ți se solicite certificate care confirmă sustenabilitatea. Fără el comercianții pur și simplu nu-ți acceptă vinul, în special dacă e vin în vrac.”
Alți 4 experți selectați pentru auditarea Vinului Moldovei sunt: Alex Berkley, fost director al companiei chiliene „William Cole”, specializate în comercializarea vinurilor în vrac; Justin Howard Sneyd, Master of Wine, consultant pentru importatorul britanic „Direct Wines”; Catherine Mendoza, broker vinicol cu 14 ani de experiență pe piața europeană; Gerd Stepp, fost vinificator pentru lanțul de magazine „Marks&Spencer”. În baza recomandărilor lor va fi elaborat și un portofoliu cu oferta de vin în vrac a Republicii Moldova, care va fi distribuit în cadrul Expoziției „World Bulk Wine-2019”, cel mai mare târg din lume dedicat comerțului cu vin în vrac. Evenimentul se va desfășura între 2 și 3 decembrie, la Amsterdam. Activitatea a fost organizată de Oficiul Național al Viei și Vinului din Moldova și Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Guvernul Suediei.