Petiție a pedagogilor cu peste 5 mii de semnături | „Să vă gândiți cum trăiesc profesorii din mediul urban și din mediul rural”
-
05 Septembrie 2018 10:02
O petiție cu peste 5 mii de semnături prin care se cere majorarea cu 50 la sută a salariilor cadrelor didactice și dublarea non-didactice a fost depusă astăzi la Guvern de un grup de pedagogi, reuniți în cadrul mișcării ”Profesorii merită”. Listele cu semnături care s-au extins pe câteva zeci de pagini, au fost depuse la sediul guvernului de câțiva dintre membrii mișcării, dar niciun reprezentant al executivului nu a ieșit să discute cu profesorii.
„Să vă gândiți cum trăiesc profesorii din mediul urban și din mediul rural, la ce sunt supuși în fiecare zi, la ce nevoi au. Veniți în teritoriu și discutați cu colegii și o să vedeți că, de fapt, lucrurile sunt mai grave și sunt mai dureroase decât este ceea ce ajunge la dumneavoastră prin reprezentanții pe care îi aveți în teritoriu”, i-a îndemnat pe guvernanți una dintre profesoare.
Profesorii solidari solicită un salariu decent acum și acasă, a punctat un alt membru al mișcării.
Apelurile pedagogilor au rămas fără răspuns de la guvernanți, deși chiar în momentul în care au fost depuse semnăturile, se desfășura ședința Guvernului.
Autorii petiției spun că le oferă autorităților un termen limită până pe data de 5 octombrie, de Ziua Profesorilor, pentru a le răspunde solicitărilor de majorare a salariilor. Profesoara Natalia Bzovaia, de la Liceul Waldorf din capitală.
„Varianta cu ”bani nu sunt” nu mai merge, în primul rând. În al doilea rând, guvernarea, dacă vrea să guverneze mai departe trebuie să înțeleagă că această problemă n-o să se rezolve de la sine și pe zi ce trece, ea se agravează. Cea mai mare probabilitate este că mulți o să plece din sistem”.
Petiția profesorilor este adresată autorităților centrale, Guvernului și Parlamentului, dar și Federației Sindicale a Educației și Științei. În opinia pedagogilor, negocierile purtate din 2016 de sindicate cu guvernarea, nu s-au soldat cu efectele așteptate. Președintele sindicatelor din educație, Ghenadie Donos, respinge aceste acuzații.
„Eu consider nefondat faptul că nu am întreprinde nimic. În fiecare zi ne întâlnim în dialog cu ministerul, cu reprezentanții Guvernului și aceste probleme sunt desigur monitorizate de noi. Principala așteptare a noastră este legată de proiectul Legii privind salarizarea unică în sistemul bugetar, care va schimba esențial situația pedagogilor și noi suntem tentați să credem partenerilor noștri sociali. Aceste negocieri, aceste discuții continuă”.
Proiectul legii privind salarizarea unică în sistemul bugetar, care a fost elaborat de Ministerul Finanțelor și care va fi propus dezbaterilor publice, urmează să intre în vigoare la începutul anului viitor.
Indexarea salariilor profesorilor cu 8 la sută, aplicată în septembrie, a fost catalogată ca fiind insuficientă de către cadrele didactice, dar și de către sindicate.
Autorii petiției mai arată că, în prezent, salariul de funcție al unui pedagog cu studii superioare constituie 3 mii 289 de lei, iar a personalului non-didactic este de o mie 170 de lei, ceea ce îi descurajează pe tineri să se angajeze în acest domeniu. Totodată, pe parcursul ultimilor 7 ani, din sistemul educațional al Republicii Moldova au plecat peste 7 mii 500 de învățători, numărul total al acestora reducându-se de la peste 36 de mii, la aproximativ 28 de mii 500, iar cauza principală o reprezintă salariile mici, se mai arată în petiție.
Semnatarii petiției mai solicită redirecționarea fondurilor destinate Arenei Chișinău pentru creșterea salariilor profesorilor, eficientizarea utilizării banilor publici, respectarea normelor democratice astfel încât să poată fi deblocată asistența macrofinanciară de 100 de milioane de euro din partea Uniunii Europene, precum și întoarcerea miliardului furat din sistemul bancar.
La începutul lunii august, premierul Pavel Filip a menționat la o ședință cu președinții de raioane și cu responsabilii din domeniu că problema în educație nu ar fi lipsa banilor, ci lipsa unei viziuni și a organizării eficiente.