ONU a publicat principalele "principii" pentru combaterea dezinformării online
-
25 Iunie 10:34
ONU și-a prezentat luni "principiile majore pentru integritatea informației", care vizează în primul rând combaterea dezinformării online, în special prin regândirea modelului publicitar al platformelor și rețelelor de socializare, informează AFP, relatează News.ro.
"Într-o perioadă în care miliarde de oameni sunt expuși la argumente înșelătoare, distorsiuni (ale adevărului) și minciuni, aceste principii stabilesc o cale clară, înrădăcinată în drepturile omului, inclusiv în dreptul la libertatea de exprimare și de opinie", a comentat secretarul general al ONU, Antonio Guterres, într-un comunicat la care face referire sursa.
Prezentând în urmă cu un an un document de orientare care sublinia "riscul existențial" pentru umanitate al dezinformării online, chiar înainte de dezvoltarea fulminantă a noilor instrumente de inteligență artificială, el a propus elaborarea unui fel de cod de conduită care să servească drept referință în acest domeniu.
În urma consultărilor cu diverși actori din sector, documentul publicat luni, care nu este obligatoriu, enumeră cinci principii principale: încrederea și rezistența societății; mass-media independente, libere și pluraliste; transparența și cercetarea; responsabilizarea publicului; stimulente pozitive. ONU speră să vadă aceste principii aplicate de principalii actori (platforme, mijloace de informare în masă, guverne și ONU).
Într-un moment în care unele state sunt acuzate că sunt ele însele surse ale campaniilor de dezinformare, documentul analizează în special marile companii de tehnologie care fac posibil ca mass-media să joace un rol-cheie în această campanie.
ONU le invită să se abțină de la difuzarea de informații false și de discursuri de ură și, în special, să consolideze măsurile de garantare a integrității informațiilor în timpul campaniilor electorale.
"Dezinformarea și ura nu ar trebui să genereze o expunere maximă și profituri masive", insistă, de asemenea, textul, făcând apel la o regândire a modelelor de publicitate automată utilizate de platforme.
"Cu o astfel de concepție opacă, bugetele de publicitate pot finanța din greșeală persoane, entități sau idei pe care agenții de publicitate nu intenționează să le sprijine, ceea ce poate constitui un risc material pentru mărci".
Documentul invită, de asemenea, agențiile de publicitate să se implice, unindu-și forțele acolo unde este necesar, pentru a solicita transparență din partea platformelor din lanțul de publicare a reclamelor.
În ceea ce privește în mod mai specific riscurile prezentate de inteligența artificială, documentul solicită, de asemenea, companiilor de tehnologie să pună în aplicare o semnalizare clară a oricărui conținut generat de inteligența artificială.