ONG-uri | Numai jumătate din școli au toalete conectate la sistemul de canalizare. Guvernul, somat să implementeze URGENT Standardele OMS cu privire la apă, sanitație și igienă în aceste instituții
-
30 Mai 2020 10:42
Mai multe organizații non-guvernamentale atenționează că numai jumătate dintre școlile din Republica Moldova au toalete conectate la sistemul de canalizare și le solicită autorităților să asigure dreptul copiilor la apă și igienă în școli.
Amnesty International Moldova, Asociația Promo-LEX și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului cer ca, în perioada vacanței de vară, autoritățile să implementeze URGENT Standardele Organizației Mondiale a Sănătății în școli. ”O toaletă curată și sigură în școli este un drept, nu un privilegiu”, se arată în mesajul societății civile.
Deasemenea, Amnesty International Moldova a depus o petiție semnată de circa 4000 de persoane prin care cere Guvernului Republicii Moldova să implementeze URGENT Standardele OMS cu privire la apă, sanitație și igienă în școli și anume, să asigure ca:
- în fiecare școală să existe grupuri sanitare anexate sau integrate în clădirea de bază a școlii și nu amplasate într-o clădire separată, în afara școlii;
- în fiecare școală să existe un număr suficient de toalete pentru fete, băieți, profesori, femei și bărbați. OMS recomandă câte 1 cabină pentru fiecare 25 fete sau femei și 1 cabină, plus 1 pisoar pentru fiecare 50 băieți sau bărbați. Toaletele pentru profesori și elevi trebuie să fie de același standard;
- grupurile sanitare să fie accesibile tuturor, inclusiv personalului și copiilor cu necesități speciale;
- toaletele să asigure intimitate și siguranță. Toaletele pentru bărbați și femei trebuie să fie separate. În interiorul toaletelor pentru bărbați și femei trebuie să fie cabine separate pentru a oferi intimitate;
- toaletele să fie igienice pentru utilizare și ușor de curățat;
- lângă toalete să fie prevăzute lavoare comode;
- să fie introduse proceduri de curățare și întreținere pentru a asigura disponibilitatea, în orice moment, a toaletelor curate și funcționale.
Conform datelor Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, dar și datelor unei cercetări realizate de către un grup de adolescenți din cadrul „Platformei Copiilor”, circa jumătate din școlile din Republica Moldova nu dispun de toalete în interiorul instituției, conectate la un sistem public de canalizare sau nu le folosesc, chiar dacă ele există. Școlile dispun, de obicei, doar de toalete cu hazna, situate departe de clădirea școlii, care sunt în condiții proaste, fără cabine sau separatoare pentru intimitate, fără energie electrică sau încălzire în timpul iernii, fără facilități de spălare a mâinilor, slab întreținute și rareori curățate. Astfel, aproape jumătate din elevii din Republica Moldova utilizează veceul amplasat afară, în curtea școlii, indiferent dacă este cald sau frig. Copiii nu dispun de facilități care să satisfacă standardele de bază privind apa, sanitația și practicile de igienă, amintest reprezentanții societății civile. Se mai subliniază că accesul la condiții adecvate de sanitație și igienă în instituțiile de învățământ contribuie la asigurarea unui mediu sănătos de învățare, la diminuarea răspândirii bolilor și influențează pozitiv procesul de școlarizare și învățare.