Oficial de la Kiev: Porturile de la Marea Neagră rămân cea mai bună opțiune pentru exporturile rapide de cereale ucrainene
-
26 Mai 2022 18:54
Ucraina încearcă cu disperare să își exporte stocurile mari de cereale pe cale rutieră, feroviară și fluvială pentru a evita o criză alimentară mondială dar nu are nicio șansă să își atingă obiectivele dacă Rusia nu ridică blocada asupra porturilor ucrainene de la Marea Neagră, a declarat joi un oficial guvernamental de la Kiev, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Înainte de invazia rusească, țara vecină avea capacitatea de a exporta până la șase milioane de tone de grâu, orz și porumb în fiecare lună însă acum exporturile au scăzut până la 300.000 de tone în luna martie și 1,1 milioane de tone în aprilie.
Guvernul de la Kiev vrea să ajungă la două milioane de tone pe lună, însă se lovește de numeroase obstacole logistice, de la lipsa de vagoane de cale ferată, combustibili și camioane până la faptul că ecartamentul căilor ferate ucrainene este diferit de cel din țările vecine, iar rezolvarea acestor obstacole ar putea dura câțiva ani și investiții de miliarde de dolari.
În acest moment, Ucraina are un surplus de cel puțin 20 milioane de tone de cereale în silozuri și firma de consultanță APK-Inform estimează că alte 40 de milioane de tone ar putea fi disponibile la export odată cu viitoarea recoltă din vară.
"Porturile sunt necesare. Dar chiar și așa, cu siguranță că ne vom îmbunătăți logistica feroviară. Între timp, porturile fluviale vor putea face o treabă bună. Dar vor fi suficiente pentru a ajunge la o țintă de șase, șapte milioane de tone pe lună? În niciun caz", a apreciat Roman Rusakov, un oficial de rang înalt din Ministerul ucrainean al Agriculturii. "Prima sarcină este să ajungem la două milioane de tone", a spus Rusakov.
Națiunile Unite încearcă să intermedieze un acord pentru ca Ucraina să poată să își exporte cerealele din porturile sale de la Marea Neagră, cum este Odesa. În schimb, Rusia vrea ca în cadrul acestui acord să îi fie ridicate sancțiunile și de asemenea a acuzat Ucraina că a amplasat mine în apele sale teritoriale.
În lipsa accesului la mare, Ucraina este concentrată pe rutele alternative pentru a atinge obiectivul de a livra două milioane de tone de cereale pe lună.
Ministerul Agriculturii de la Kiev speră să poată trimite 700.000-750.000 de tone de cereale pe lună prin cele două mici porturi de la Dunăre spre România, de unde ar urma să fie livrate mai departe spre Africa de Nord și Asia. Restul până la două milioane de tone ar urma să fie exportate pe cale rutieră și feroviară spre Europa.
Însă până acum lucrurile s-au mișcat încet. În primele 22 de zile ale lunii mai, doar 28.000 de tone de cereale ucrainene au fost exportate pe cale rutieră.
Când vine vorba de transportul pe calea ferată, aceasta este o opțiune mai promițătoare dar rămâne complicată și costisitoare. Trenurile ucrainene trebuie să oprească la graniță pentru că ecartamentul căilor ferate din perioada sovietică este cu 9 centimetri mai mare decât ecartamentul căilor ferate europene. Apoi cerealele sunt reîncărcate în vagoane din trenuri diferite sau vagoanele sunt ridicate și se schimbă boghiurile, toate acestea necesitând timp și limitează cantitățile de cereale care pot fi exportate.