O nouă serie de sancțiuni ale SUA împotriva Iranului intră în vigoare luni și ar putea afecta companiile europene
-
05 August 2018 18:43
Sancțiunile economice americane vor lovi din nou Iranul începând de luni, consfințind astfel linia dură adoptată de Donald Trump după retragerea unilaterală a SUA din acordul privind dosarul nuclear iranian, în timp ce companiile europene vor fi la rândul lor serios afectate, comentează duminică AFP.
Primul val al noilor sancțiuni va intra în vigoare marți la ora 04:01 GMT. Sancțiunile includ oprirea tranzacțiilor financiare și a importurilor de materii prime, precum și restricții privind achizițiile în sectoarele auto și aeronautic.
O a doua fază a sancțiunilor va intra în vigoare în luna noiembrie și ea privește sectorul petrolier și al gazelor naturale, dar și tranzacțiile efectuare de banca centrală a Iranului.
Toate aceste sancțiuni au implicații și asupra companiilor europene, întrucât, dacă nu încetează afacerile cu Iranul, ele riscă la rândul lor sancțiuni din partea Washingtonului, sau pentru că în cazul unor produse au nevoie de licențe americane, cum este cazul avioanelor fabricate în Europa, dar care au și componente produse în SUA.
Compania franco-italiană producătoare de avioane de transport regionale ATR a livrat duminică 5 avioane ATR 72-600 companiei aeriene Iran Air, cu numai o zi înaintea intrării în vigoare a sancțiunilor americane. Aceste avioane au circa 10% din piese produse în SUA, prin urmare pentru exportul lor este nevoie de licențe americane. Compania europeană a cerut SUA să permită livrarea și celorlalte 12 avioane din același contract încheiat cu Iran Air - alte 3 avioane au fost deja livrate -, dar deocamdată nu este clar care va fi răspunsul Washingtonului.
Și Airbus a primit din partea companiilor aeriene din Iran comenzi pentru circa 100 de avioane, din care numai 3 au fost livrate până în prezent, toate având și licențe americane. Totuși, în cazul Airbus pierderea pieței iraniene nu va avea un impact major, dat fiind că această companie are pe lista de așteptare peste 7000 de avioane comandate, care îi asigură producția pentru mulți ani.
În sectorul auto, societățile franceze Renault și PSA, care împreună furnizează aproape jumătate din autoturismele noi înmatriculate în Iran, au abordări diferite în ceea ce privește aceste sancțiuni. Astfel, în timp ce PSA a anunțat că își suspendă activitățile în Iran, minimizând totodată pierderea a 'mai puțin de 1% din cifra de afaceri', Renault a declarat că nu dorește să renunțe la relațiile cu Iranul, dar că își va reduce vânzările acolo cu circa 10%.
În ce-i privește pe marii producători germani din sectorul auto, deși aceștia au preferat să rămână discreți în reacțiile față de sancțiunile americane, ei ar putea fi de asemenea serios afectați. Mai ales Daimler, care a semnat un acord cadru cu două grupuri iraniene pentru producția și comercializarea de camioane, dar și Volkswagen, societate foarte activă pe piața americană și care ar putea fi din acest motiv obligată să renunțe la piața iraniană, pentru a evita sancțiuni în SUA.
Și investiții majore în sectorul petrolului și gazelor naturale sunt puse sub semnul întrebării. Astfel, grupul francez Total ar urma să se retragă dintr-un proiect în care s-a asociat cu compania chineză CNPC pentru exploatarea unui zăcământ de gaze în Golful Persic, întrucât proiectul nu a primit derogare din partea SUA, urmând probabil ca el să fie continuat numai de grupul chinez.
Vor fi de asemenea afectate afaceri ale companiilor europene în sectoare precum turismul și transportul aerian de pasageri, industriile feroviară și navală, domeniul farmaceutic și numeroase alte activități industriale.
Pentru a doua fază a sancțiunilor, cea care va intra în vigoare în noiembrie, SUA au cerut tuturor statelor să sisteze complet importurile de petrol iranian.
Pe termen mediu, analiștii întrevăd mai multe scenarii. Unul ar fi ca în urma sancțiunilor și izolării diplomatice liderii iranieni să accepte să se așeze la masa negocierilor cu SUA, președintele Trump arătându-se recent dispus la dialog. În urma unui astfel de dialog, regimul iranian ar putea face concesii cu privire la ceea ce Washingtonul consideră a fi 'influența nefastă' a Iranului în regiune, mai ales sprijinul oferit de Teheran regimului de la Damasc.
Într-un alt scenariu, sancțiunile ar escalada tensiunile dintre Washington și Teheran, acesta din urmă amenințând recent din nou că ar putea încerca să blocheze transporturile de petrol care trec prin Strâmtoarea Ormuz.
Gardienii Revoluției (unitatea de elită a armatei iraniene) au anunțat duminică efectuarea în zilele precedente a unor ample manevra în Golful Persic și în Strâmtoarea Ormuz, la exercițiu participând peste 100 de nave.
Sursa: Agerpres